Stan przedcukrzycowy – objawy, czynniki ryzyka i leczenie

O stanie przedcukrzycowym mówi się wtedy, gdy stężenie glukozy we krwi jest wysokie, ale jednak niższe niż w cukrzycy typu 2. Stan przedcukrzycowy, jeżeli nie podejmie się żadnego działania może rozwinąć się w cukrzycę. Jak rozpoznać stan przedcukrzycowy? W jaki sposób bronić się przed cukrzycą? Jak wyeliminować zagrożenie?

stan przedcukrzycowy

Stan przedcukrzycowy może bardzo szybko rozwinąć się w cukrzycę typu 2, która jest niestety bardzo poważną chorobą (najważniejsze informacje o cukrzycy 2 stopnia znajdziesz TU). Stan przedcukrzycowy nazywany jest również nieprawidłową glikemią na czczo.

 

Stan przedcukrzycowy – objawy

Objawy stanu przedcukrzycowego są bardzo często podobne, do objawów cukrzycy. A są to:

  • wzmożone pragnienie
  • częste oddawanie moczu
  • zmęczenie,
  • senność,
  • rozdrażnienie

Niestety, w wielu przypadkach stan przedcukrzycowy przebiega bezobjawowo, przez co wiele osób zagrożonych cukrzycą nawet o tym nie wie. Dlatego tak ważne, jest, aby regularnie wykonywać badanie poziomu cukru we krwi.

 

Stan przedcukrzycowy – czynniki ryzyka

U niektórych osób ryzyko zachorowania na cukrzycę jest wysokie. Znacznie wzrasta ono u osób, w których rodzinach występuje cukrzyca, zwłaszcza jeżeli są to rodzice lub rodzeństwo. Czynnikiem ryzyka zwiększającym ryzyko zachorowania jest nadwaga lub otyłość, a także nieprawidłowy profil lipidowy.

 

  • BMI powyżej 25

 

Czynnikiem ryzyka jest również nadciśnienie tętnicze, a także siedzący tryb życia i mała aktywność fizyczna.

 

Stan przedcukrzycowy – leczenie

Jeżeli u pacjenta zostaje wykryty stan przedcukrzycowy, konieczne jest podjęcie działań, które cofną chorobę – przede wszystkim zaleca się zmianę trybu życia, co powinno przynieść  oczekiwany skutek, czyli unormować poziom glukozy we krwi.

Jeżeli zdiagnozowano u Ciebie stan przedcukrzycowy:

Po pierwsze – zadbaj o odpowiednią dietę. Powinny znaleźć się w niej produkty bogate w błonnik, warzywa, należy natomiast wykluczyć potrawy wysokokaloryczne, z dużą ilością tłuszczu i cukru. Wiele doskonałych przepisów znajdziesz TU.

Po drugie – wprowadź do życia więcej ruchu. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna! Jeżeli nie wiesz od czego zacząć, po prostu codziennie spaceruj lub biegaj. Jeżeli masz taką możliwość, zapisz się na zajęcia sportowe.

Po trzecie – pozbądź się nadwagi.  Odpowiednia dieta oraz ruch pomogą stracić zbędne kilogramy.

Jeżeli tego nie zrobisz stan przedcukrzycowy rozwinie się w cukrzycę i konieczne będzie przyjmowanie leków lub podawanie insuliny.