Dieta cukrzycowa dla diabetyka – co jeść, a czego unikać?

 

Dieta cukrzycowa, a dokładniej, zmiana nawyków żywieniowych, jest niezwykle ważna dla osoby chorej na cukrzycę. Niestety, zmiana przyzwyczajeń kształtowanych przez lata nie jest łatwa. Dlatego też, zmiany powinny zachodzić stopniowo; od poznania reakcji swojego organizmu do świadomego wybierania produktów, które znajdują się na stole diabetyka. Jak to osiągnąć?dieta cukrzycowa - diabetykCukrzyca – dieta jest ważna!

Dieta cukrzycowa powinna być przede wszystkim zróżnicowana. Występujące w poszczególnych składnikach witaminy wpływają bowiem na wiele procesów zachodzących w organizmie. Jedną z najważniejszych grup witaminowych dla cukrzyka jest grupa B

  • Witamina B1 – niezwykle ważna dla diabetyków, ponieważ bierze udział w metabolizmie glukozy oraz tłuszczy. W jakich produktach jest jej najwięcej? Przede wszystkim w jarzynach oraz w owocach, ale też w wątróbce.
  • Witamina B2 – witamina ta chroni przed insulinoopornością, zatem nie może jej zabraknąć w codziennej diecie. Kiedy jej zabraknie, mogą tworzyć się zajady, a także stany zapalne i pleśniawki, które niestety diabetycy często przechodzą. Witamina ta znajduje się w rybach, migdałach, a także w nabiale.
  • Witamina B3 – witamina nazywana inaczej PP, wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Z tą witaminą należy jednak uważać: jeżeli będzie jej za dużo, wahania cukru mogą być znaczne, a jeśli cukier będzie utrzymywał się długi czas na wysokim poziomie, w organizmie może dojść do niedoboru tej witaminy. Występuje ona w warzywach liściastych, a także w drożdżach, rybach i nabiale.
  • Witamina B5 – witamina ta jest ważna dla całego układu nerwowego. Niestety, jeżeli poziom cukru we krwi jest wysoki, w organizmie poziom tej witaminy diametralnie spada, co wiąże się z obniżoną odpornością, wypadaniem i siwieniem włosów, a także bólami w obrębie stawów. Gdzie występuje? W mięsie, roślinach strączkowych, zbożach i drożdżach.
  • Witamina B7 – niedobór tej witaminy może powodować wahania poziomu cukru we krwi, a także odpowiada za podwyższony poziom cholesterolu. Aby do tego nie doprowadzić, warto w swoim jadłospisie mieć potrawy, w których znajduje się kukurydza, buraki oraz pomidory.

 

Jak widać to, co jemy może mieć ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Odpowiednia dieta ważna jest zawsze – nie tylko, kiedy jesteś cukrzykiem!

Diabetyk – co jeść powinien, a czego powinien unikać?

Po pierwsze warto sobie uświadomić, że dieta cukrzycowa to nic innego jak zdrowy sposób odżywiania się ważne, żeby diabetyk poznał pewne zasady, którymi powinien się kierować. Nie jest prawdą, że cukrzyca jest powodem, dla którego należy przestać jeść mięso – wskazane jest jednak mięso wołowe oraz mięso z indyka. Te rodzaje mięs posiadają bardzo dużą ilość witamin z grupy B, żelaza i cynku, ale przede wszystkim mają małą zawartość tłuszczu.

Kolejnym z często pojawiających się mitów jest ten mówiący, że diabetyk nie powinien jeść jajek. Oczywiście, z cholesterolem nie wolno przesadzać, jednak o wiele groźniejsze jest przyjmowanie dużych ilości cukrów prostych – cholesterol pokarmowy przyjmowany w ograniczonych ilościach, nie powoduje  jego bardzo wysokiego stężenie we krwi. Więcej informacji na ten temat możesz przeczytać TU.

Zatem, co jeść może diabetyk, a czego powinien unikać? Zasada jest bardzo prosta: spożywany pokarm nie może powodować nagłego wzrostu cukru we krwi. Diabetyk powinien zatem opierać swoją dietę na produktach o niskim i średnim indeksie glikemicznym, a produkty o wysokim indeksie powinien zredukować do minimum.

 

Produkty o niskim indeksie glikemicznym – ≤ 55,

Produkty o średnim indeksie glikemicznym – 55 – 69,

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym – ≥70

 

Do produktów o niskim indeksie IG zalicza się: chleb żytni razowy, kasza gryczana, pieczywo chrupkie, płatki owsiane, ryż brązowy, orzechy, mleko sojowe, bób, seler, fasola, brukselka, cebula, kalafior, ogórek, buraki, marchew i soczewica, a także bakłażan, pomidory i różnego rodzaju kapusty. Jeżeli natomiast chodzi o owoce, to wymienia się awokado, czarną porzeczkę, czereśnie, truskawki, grejpfruty, pomarańcze, brzoskwinie, granaty, a także mandarynki.

Każdy diabetyk powinien znać również przepisy na szybkie i zdrowe dania. Jeżeli chciałbyś je poznać, zapraszamy na https://www.szugarfrik.pl/zagotowani/, gdzie znajdziesz wiele interesujących przepisów!