Obudź się na wiosnę z witaminą B1!

Vintage photo, Ingredients or products containing vitamin B1 and dietary fiber, natural sources of minerals, healthy lifestyle and nutrition concept

Zmęczenie, drażliwość, problemy z koncentracją, sucha skóra. O każdym z tych symptomów można powiedzieć „typowe dla diabetyka”, bo osobom z cukrzycą przydarzają się one częściej niż innym. Zazwyczaj winny jest brak witaminy B1. Dobra wiadomość: można temu zaradzić

Tiamina, zwaną witaminą B1 została wyodrębniona ponad sto lat temu przez polskiego biochemika, Kazimierza Funka. Jej nazwa pochodzi z łaciny, w tym od słowa vita – życie. I słusznie, bo ma ona kolosalne znaczenie dla pracy mózgu, funkcji serca i układu pokarmowego. Organizm potrzebuje jej m.in. do tego, aby węglowodany spożywane z jedzeniem przekształcić w glukozę, główne źródło energii i właściwego funkcjonowania nerwów. Może ona odgrywać także rolę w działaniu układu hormonalnego. Przypuszcza się, że reguluje pracę tarczycy, ponieważ wzrost jej wydzielania z moczem zaobserwowano w przypadku nadczynności tego gruczołu. Ludzie z niedoborem tiaminy często padają ofiarą komarów i innych owadów. Przyczyną jest niższy poziom substancji odstraszających w skórze.

Gdzie jej szukać?
Ponieważ witamina B1, która wycisza, pomaga pozbyć się zmęczenia, poprawia sprawność intelektualną, likwiduje huśtawkę nastrojów może być magazynowana w organizmie tylko przez kilka tygodni, należy ją spożywać codziennie. Występuje w mięsie, mleku, drożdżach, produktach pełnoziarnistych, kiełkach zbóż, roślinach strączkowych, orzechach laskowych. Zalecane dzienne spożycie wynosi od 1,1 do 1,3 miligrama. Niestety nie zawsze może być pokryte przez „normalną” dietę. Zdaniem dietetyków podczas procesów kulinarnych straty sięgają 20-50%. Dzieje się tak, bo tiamina charakteryzuje się różną wrażliwością na działanie temperatury podczas gotowania w zależności od pH środowiska. W trakcie ogrzewania w pH zasadowym dochodzi do jej znacznego rozpadu. Najmniejsze straty są w środowisku kwaśnym (pH poniżej 6,8) i przy ograniczonym dostępie tlenu.
Na zdolność wykorzystania witaminy B1 wpływa również skład posiłków. Produkty takie jak kawa, herbata oraz owoce morza, spożywane często w zwiększonych ilościach, mogą przyczyniać się do rozpadu witaminy wskutek działania zawartego w nich enzymu – tiaminazy. Zapotrzebowanie rośnie przy diecie bogatej w węglowodany. Co ciekawe na polepszenie wchłaniania wpływają witaminy B2, B3, C, E, mangan, magnez. Natomiast alkohol, kofeina, soda do pieczenia, leki przeciwko zgadze, preparaty z estrogenem, moczopędne, środki antykoncepcyjne i antybiotyki, pogorszają wchłanianie.

Do objawów niedoboru
tiaminy należą:

● bóle i skurcze mięśniowe
● problemy z pamięcią i koncentracją
● uczucie ciągłego zmęczenia
● depresja
● opuchlizna kończyn górnych i dolnych
● zaburzenia żołądkowo-jelitowe (wymioty, biegunka)
● utrata apetytu
● powiększenie mięśnia sercowego
● przyspieszona praca mięśnia sercowego
● utrata masy ciała
● spadek libido

Na co trzeba uważać?
Na niedobory witaminy B1 w organizmie narażeni są wegetarianie, sportowcy, seniorzy, osoby poddane długotrwałemu stresowi, wykonujący częsty wysiłek fizyczny i umysłowy. Natomiast obserwacje naukowe wskazują, że diabetycy należą do grupy bardzo wysokiego ryzyka niedoboru witaminy B1. Naukowcy z Wydziału Nauk Biologicznych na University of Essex w Colchester w Wielkiej Brytanii zrekrutowali 26 diabetyków typu 1 i 48 chorych na cukrzycę typu 2 (z których wszyscy skutecznie kontrolowali poziom cukru we krwi) oraz 20 zdrowych ochotników do porównania (grupa kontrolna). Stwierdzono, że w cukrzycy typu 1 i typu 2 mieli odpowiednio o 76% i 75% niższe poziomy tiaminy w osoczu krwi. Przyczyną tego jest z jednej strony zwiększone zapotrzebowanie z powodu zaburzonego metabolizmu glukozy, z drugiej większe wydalanie rozpuszczalnej w wodzie witaminy przez nerki. W tym eksperymencie uczeni stwierdzili, że diabetycy z typem 1 i 2 wydalają tiaminę z moczem w tempie odpowiednio 24 razy i 16 razy szybciej niż normalnie. Udowodnione jest także, że u osób z cukrzycą typu 1 za jej niedobór odpowiedzialne są również bakterie jelitowe. Przy zaburzonej glikemii zmieniają one metabolizm, aby przystosować się do nowego środowiska, powodując istotny niedobór witamin. Dlatego wszyscy chorzy na cukrzycę powinni przynajmniej raz w roku sprawdzać poziom witaminy B1. Dlaczego jest to tak ważne? Mayo Clinic stwierdza, że przewlekły niedobór tiaminy może zwiększać ryzyko neuropatii, nefropatii i retinopatii. Zaś optymalny poziom tej witaminy zapobiega uszkodzeniom małych naczyń krwionośnych powszechnym w cukrzycy. Niski poziom tiaminy z powodzeniem może być leczony za pomocą suplementacji.

You may also like...

0 thoughts on “Obudź się na wiosnę z witaminą B1!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *