Psychodietetyka dla diabetyka

Jeśli jesteś diabetykiem prawdopodobnie wiesz, co powinieneś jeść, a czego unikać. Co z tego, skoro tego nie robisz? No i dlaczego tak się dzieje? W odpowiedzi na te pytania może Ci pomóc psychodietetyk

Wiesz dobrze, jakie konsekwencje czekają na ciebie, jeśli pozwolisz sobie na wysokie poziomy glukozy we krwi. Słyszałeś zapewne o cukrzycowych powikłaniach jak retinopatia czy nefropatia, może nawet znasz osobę, która już na nie cierpi. Mimo to świadomość ta nie działa na Ciebie mobilizująco, nie sprawia, że codziennie pilnujesz swojej diety i nie pozwalasz sobie na hiperglikemie. Dietetyk może przypomnieć Ci, że masz wybierać pieczywo pełnoziarniste, jeść brązowy ryż zamiast białego, unikać słodyczy i „fast foodów”. Psychodietetyk oprócz przekazania niezbędnej wiedzy, nauczy Cię JAK to robić w codziennym życiu. Bo często problemy z dietą nie wynikają z braku wiedzy pacjenta, ale z czynników natury psychologicznej.
Jedzenie, szczególnie to niezdrowe (słodycze, żywność typu fast food) daje nam przyjemność, rozładowuje stres, pomaga walczyć z nudą. Jeśli jesteśmy dorosłymi diabetykami zapewne będą w nas pokutować nawyki żywieniowe, które wyrobiliśmy sobie w dzieciństwie. To wszystko wymaga zmian. Warto mieć świadomość tego, że zmiany takie to proces wymagający czasu, długotrwały. Nie zmienimy swoich żywieniowych nawyków w ciągu jednego dnia.

Cel, motywacja, plan działania
Celem każdego diabetyka powinna być normoglikemia i jak najdłuższe cieszenie się życiem bez powikłań. Jednak dla naszego umysłu samo pojęcie „zdrowie” czy „dobre samopoczucie” jest zbyt enigmatyczne, abstrakcyjne. Dlatego warto doprecyzować swój cel i popracować nad motywacją, która rozbudzi w nas energię do działania. Służyć temu mogą pytania pomocnicze, np.: „Po co chcesz być zdrowy/dobrze się czuć (w domyśle: nie mieć powikłań)?” „Co takiego możesz robić i co lubisz robić, gdy dobrze się czujesz?”. Zawsze warto stawiać na indywidualność. To mają być Twoje odpowiedzi, coś co czujesz, co działa właśnie na Ciebie.
Jeśli już udało Ci się dookreślić swój cel, a dzięki pytaniom pomocniczym poczuć motywację do działania, zadbaj o plan, czyli to „w jaki sposób osiągniesz swój cel” „jakie czynności wykonywane codziennie Cię do niego doprowadzą?”. Pamiętaj, że plan działania powinien być realny oraz elastyczny. Co to znaczy? To znaczy, że plan musi m.in. zakładać, że zdarzą Ci się potknięcia, a także sytuacje szczególne, na które powinieneś mieć plan B. Jeśli np. nie wytrzymasz i zjesz coś słodkiego nie krytykuj siebie za to i nie przekreślaj całego planu. Przeanalizuj, co doprowadziło do tego, że zjadłeś coś, czego nie chciałeś, następnym razem „zabezpiecz się”, nie dopuść do pojawienia się podobnej sytuacji. Miej do siebie cierpliwość. Pozwól sobie na odrobinę szaleństwa w sytuacjach szczególnych – urodziny, wakacyjny wyjazd itp. Świadomość, że porażki oraz sytuacje wyjątkowe są naturalne i stanowią część planu zdejmują z nas presję. Psychodietetyka dysponuje wieloma narzędziami i trikami, które ułatwią Ci drogę do celu i zmianę nawyków żywieniowych na te korzystne dla ciebie. Należy mieć na uwadze, że występowanie dobrych nawyków żywieniowych jest szczególnie istotne u osób chorujących na cukrzycę, dla których dieta jest elementem leczenia choroby.

Barbara Mossakowska,
dietetyk, psychodietetyk, społeczny edukator diabetologiczny.
Diabetyczka z ponad 23-letnim stażem. Prowadzi strony „O dietach i zdrowiu” oraz „Otulająca – psychodietetyka dla kobiet”.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Psychodietetyka dla diabetyka”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *