Przyczyny i leczenie cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 to cichy zabójca. Często dowiadujemy się o niej zupełnie przypadkowo, np. przy okazji badań okresowych do pracy.

Zdarza się, że samopoczucie systematycznie się pogarsza, a my szukamy przyczyny nowych, dziwnych zachowań naszego organizmu: nagłego przysypiania, permanentnie obniżonego nastroju spowodowanego dziwnymi odczuciami fizycznymi – suchością w ustach, trudnym gojeniem ran, osłabieniem, pogorszeniem wzroku. Czujemy, że coś jest nie w porządku, a mimo tego, wyniki badań krwi wskazują, że poza ewentualnym niedoborem witaminy D3 i podwyższonym cholesterolem wszystko jest w porządku. A czy przy okazji tych badań lekarz zlecił zmierzenie poziomu cukru?

Szukamy przyczyny

cukrzyca typu 1

Prawda jest taka, że często latami sobie na nią zapracowujemy. Czynniki genetyczne mogą mieć znaczenie, ale zwykle cukrzyca atakuje osoby prowadzące siedzący tryb życia, z nadwagą, otyłością brzuszną, odżywiające się niezdrowo i nieregularnie. Dla osób dowiadujących się o cukrzycy to wielki szok. Zastanawiamy się skąd się wzięła? Kojarzymy ją z osobami starszymi, „ale ja nie jestem przecież taki stary!”, często o tym myślimy.
Później okazuje się, że to, co okazało się wielkim szokiem, było do przewidzenia: w ciągu kilku lat nabraliśmy dodatkowych kilogramów. Spodnie, które nosiliśmy latami nadal wchodzą na przysłowiowy tyłek, ale nad paskiem wisi coraz pokaźniejszy brzuch. Po drodze załapaliśmy się na nadciśnienie tętnicze i w apteczce oprócz leków na tę przypadłość pojawiają się pigułki na cholesterol, refluks oraz leki przeciwbólowe. Wraz z cukrzycą dochodzą kolejne tabletki albo nawet insulina. Wracamy do domu i szukamy przyczyny, bo nowa diagnoza dała nam do myślenia. Jednak, żeby znaleźć przyczynę swojej nowej choroby, wystarczy… Spojrzeć w lustro.

Dobry początek – motywacja

Zwykle wieści o pogorszeniu się stanu zdrowia motywują nas do działania. Poznając nowego wroga dowiadujemy się co może nas czekać, jeśli nie zadbamy o swój organizm. Widmo amputacji stopy, zawału serca, wylewu, utraty wzroku oraz świadomość, że można się czuć jeszcze gorzej, zwykle sprawiają, że podejmujemy batalię z nadwagą.
Osoby z cukrzycą typu 2. powinny zrozumieć i uwierzyć w to, że w przypadku nadwagi każdy utracony kilogram jest na wagę złota – to ulga dla serca i wszystkich organów wewnętrznych. Z kolei aktywność fizyczna, daje ogromną szansę na zredukowanie dawek wielu leków, a nawet ich odstawienie!
Owszem, lekarze będą nam przepisywać tabletki na cholesterol, nadciśnienie, zgagę, cukrzycę, a my możemy się czuć jak pacjent nieuleczalnie chory. Tymczasem niemal każdy przypadek cukrzycy typu 2. da się wyleczyć, a w najgorszym razie zepchnąć chorobę do mniej niebezpiecznej fazy i niewielkich dawek leków! Jak to zrobić?

Tylko wytrwaj!

Nasza „Szugarfrikowa” redakcja zawsze będzie powtarzać, że świadomym odżywianiem i aktywnością fizyczną można wygrać wszystko! Wszystko, czyli zdrowie i dobre, długie życie! Dlatego przygotowaliśmy zestawienie rzeczy oraz proste sposoby na to, żeby nie tylko osoby z cukrzycą typu 2, ale każdy, mógł się poczuć lepiej i dobrze zadbać o swoje zdrowie!
Zwykle jest tak, że walkę o zdrowie zaczynamy z impetem, ale potem osiadamy na laurach. Kiedy tylko zmiana odżywiania, trochę ruchu wprowadzonego do codzienności i zalecone przez lekarza leki zaczynają działać, przychodzi myśl: „cukry mam już w porządku, to może już jestem zdrowy!? A może lekarz się pomylił?”. Początkowa poprawa samopoczucia, zrzucone pierwsze kilogramy to jedynie zapowiedź tego, że może być jeszcze lepiej! Jeśli na tym etapie zrezygnujemy z wprowadzonych zmian, musimy mieć świadomość, że wszystko co nas przeraziło wróci. Niestety tak działa cukrzyca typu 2!
Zamiast zniechęcać się już na początku wprowadzaniem zmian w swoim życiu, rozkładajmy siły i szukajmy wsparcia w drobnych rzeczach, które pomogą nam dążyć do zdrowia każdego dnia. Można na przykład po kolei wspierać się następującymi gadżetami:
Aplikacje – wśród nich mamy ogromny wybór: Zdrowe zakupy, Mój IG, VitaScale, Kalkulator kalorii – bardzo skutecznie pomagają w komponowaniu posiłków, sprawdzaniu produktów przyjaznych organizmowi. Nie wiesz jak się odżywiać? Poszukaj pomocy u dietetyka lub korzystaj z diet otrzymanych przez lekarza. Wspieraj się takimi aplikacjami!
Waga kuchenna – można ją kupić już za 10 złotych! Tylko z jej pomocą można skutecznie wypowiedzieć walkę kilogramom i przestać się w końcu oszukiwać! Zważ na przykład orzechy włoskie a dowiesz się, że zalecane 30 g dziennie to wcale nie garść orzechów a znacznie mniej!
SMARTBAND – czyli bransoletka dla aktywnych. Myślisz, że trzeba wydać na nią mnóstwo pieniędzy? Wcale nie, już nawet za 50 złotych kupisz taką, która (mamy nadzieję!) skutecznie będzie motywowała Cię do: picia wody (wibrując co 30, 45 lub 60 minut) oraz wstania z kanapy, kiedy zbyt długo na niej będziesz siedzieć. Będzie także liczyć twoje kroki, sprawdzać jakość snu a nawet zliczać spalone kilokalorie! Jest to jeden z naprawdę skutecznych pomocników dla każdego, kto chce wprowadzać zmiany w swoim życiu mądrze.
Butelki z filtrem – odpowiednie nawadnianie organizmu to bardzo ważna sprawa dla diabetyka. Są takie, które oczyszczają wodę, ale również takie, dzięki którym można jej nadawać smak, wrzucając do koszyczka w jej wnętrzu na przykład imbir, cytrynę, miętę, cząsteczki owoców granatu.
Kijki do chodzenia – naprawdę nie trzeba zostać mistrzem chodzenia z kijami, ale bardzo pomagają osobom z nadwagą w codziennych spacerach. Wystarczy zacząć od 30 minut dziennie, chodzenia dookoła domu, wyjścia z psem na dłuższy spacer (zwierzę to wspaniały pretekst by wychodzić z domu!) i stopniowo wydłużać czas przebywania na świeżym powietrzu. Coraz bardziej popularne jest tworzenie grup osób, które chodzą z kijkami, może więc w twojej okolicy też są tacy ludzie, do których możesz dołączyć. A jeśli nie kijki to może chociaż zwykły spacer albo jazda na rowerku stacjonarnym lub orbitreku stanie się ulubioną aktywnością!
Książki – jeśli lubisz jeść to dobra wiadomość jest taka, że wcale nie musisz rezygnować z tej przyjemności. Inspiracji na zdrowe posiłki poszukaj w pięknie wydanych książkach, np. „Lunchbox na każdy dzień”, „Jadłonomia”, „Smakoterapia”. Uwierz w to, że możesz poznać świat nowych smaków, a jedzenie zdrowsze od tego, które znajdowało się na talerzu do tej pory, wcale nie jest niesmaczne. Nie katuj się gotowanym kurczakiem z warzywami, nie stresuj zmianami w menu. Poznawanie nowych smaków jest równie pasjonujące, jak odkrywanie nowych możliwości swojego organizmu.

Najważniejsze bitwy toczą się w głowie

A teraz zastanówmy się, ile warte jest nasze zdrowie i długie życie. Jest bezcenne, prawda? Musimy jednak pamiętać, że nasze myślenie i podejście do życia może zaważyć na sukcesie w terapii cukrzycy typu 2. Nie zakładajmy więc, że zmiana stylu życia na zdrowszy jest czymś złym, bo akurat jeśli chodzi o tę dolegliwość to ruch, jedzenie i czas są najlepszym lekarstwem. Te osoby, którym udaje się wytrwać w swoich postanowieniach zwykle najpierw redukują dawki leków, a później zupełnie je odstawiają. Wygrywają też znaczną poprawę samopoczucia a przede wszystkim znacznie zmniejszają ryzyko zgonu spowodowanego udarem lub zawałem serca. Bo na cukrzycę się nie umiera. Umiera się na to, co wysoki poziom cukru we krwi „psuje” w organizmie i niech to będzie motywacją do samokontroli dla wszystkich diabetyków!

Autor: Karolina Klewaniec, autorka bloga Cukromania.pl

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Przyczyny i leczenie cukrzycy typu 2”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *