Bez mięsa, poproszę!

dieta cukrzycowa - diabetyk

Śniadanie, obiad, kolacja i przekąski bez mięsa. Wegetarianie przekonują, że to najlepszy sposób na zdrowie i młodość. Również liczne badania naukowe wykazują, że ci, którzy nie jedzą mięsa rzadziej chorują na choroby układu krążenia i nowotworowe. Jest jednak jeden warunek… taka dieta musi być dobrze zbilansowana pod kątem wartości odżywczych.

Dietetycy nie mają w tej kwestii najmniejszych wątpliwości: opierające się na daniach bezmięsnych menu zapewnia większe ilości warzyw, owoców, suchych nasion, roślin strączkowych oraz produktów zbożowych, przez co dostarcza organizmowi sporo błonnika pokarmowego, weglowodanów złożonych, kwasów tłuszczowych nienasyconych, magnezu oraz witaminy C i E. Niestety, typowa dieta wegetariańska charakteryzuje się też niższą zwartością białka, tłuszczów nasyconych, cynku, wapnia i żelaza, witaminy B12, D. A to może skutkować m.in. chorobami krwi, układu kostnego, wzroku. Dlatego wegetarianie powinni zwracać baczniejszą uwagę na składniki odżywcze w codziennym menu.

Czytaj również: Pułapki diet wege

Niedobór witaminy B12 wywołuje przede wszystkim zmiany neurologiczne, będące wynikiem zwyrodnienia rdzenia kręgowego, neuropatii obwodowej, neuropatii nerwu wzrokowego oraz otępienia. Objawy neurologiczne charakterystyczne dla tej awitaminozy to: drętwienie i mrowienie rąk i nóg. Co ważne, u diabetyków neuropatia obwodowa może być mylnie zdiagnozowana jako neuropatia cukrzycowa.

Czytaj również: Grill bez mięsa

Co jeść, by uzupełnić niedobory?

Dietetycy radzą wegetarianom planować codzienne menu tak, aby dostarczało odpowiednich ilości substancji odżywczych, zwłaszcza białka i żelaza oraz zawierało więcej witaminy B12, Najlepsze źródło białka stanowią suche nasiona roślin strączkowych, jaja oraz chudy nabiał. Jeśli na diecie wegetariańskiej spożywamy mleko i jego przetwory oraz warzywa zielone liściaste, brokuły, tofu, amarantus, sezam, morele suszone, figi, orzechy ziemne, wodorosty, komosę ryżową, raczej nie dopuścimy do niedoboru wapnia. Jego wchłanianie z roślin strączkowych wynosi 20%, z warzyw 50%, a z mleka i przetworów mlecznych 30%. Laktoowowegetarianie (nie jedzący mięsa, ale spożywający mleko i jaja) i laktowegetarianie (dopuszczający w diecie mleko, nie spożywający mięsa i jaj) dostarczają potrzebne organizmowi ilości wapnia z mlekiem, serami, jajkami. Jednak frutarianie i witarianie powinni podwoić porcje warzyw i bakalii bogatych w wapń lub przyjmować dodatkowo suplementy wapnia. Pamiętajmy też, że zalecane dawki żelaza dla wegetarian są dwa razy większe niż dla osób jedzących mięso, ponieważ pierwiastek ten zawarty w produktach roślinnych jest gorzej przyswajalny.

Czytaj również: Chipsy z jarmużu

Wegetarianie z cukrzycą powinni też regularnie sprawdzać poziom witaminy B12 i w razie potrzeby ją suplementować. Przy okazji, od kilkunastu już lat niepokój naukowców budzi częsty niedobór witaminy B12 u chorych na cukrzycę, którzy przyjmują metforminę. Dlatego coraz więcej diabetologów sugeruje, że podczas długotrwałego przyjmowania metforminy konieczna jest suplementacja diety preparatami doustnymi witaminy B12, ponieważ jej spożycie tylko z całodziennym pożywieniem nie jest skuteczne w likwidowaniu niedoborów wywołanych działaniem leku. Uważają oni, że dawki witaminy B12 w suplementach diety powinny być wyższe niż 6 μg/dzień, czyli powinny przewyższać ilości rekomendowane dla zdrowych osób i na ogół zawarte w preparatach wielowitaminowych. Aktualne polskie normy spożycia witaminy B12 na poziomie średniego zapotrzebowania wynoszą dla zdrowych, dorosłych kobiet i mężczyzn – 2 μg/dobę.

Autor: Magdalena Maciejczyk

Czytaj również: Wegańskie przepisy

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Bez mięsa, poproszę!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *