Gotowana marchewka: jeść czy nie?

Utarło się, że surowa marchewka jest zdrowa, ale gotowana już nie tak bardzo. Skąd takie twierdzenie?

IG ugotowanej marchewki jest nadal niski!

W zależności od obróbki termicznej zmienia się indeks glikemiczny (IG) produktów. Im bardziej rozgotowany i rozdrobniony pokarm, tym wyższy jego indeks glikemiczny, a co za tym idzie większe wahania glikemii, co szczególnie dla osób z cukrzycą nie jest wskazane. IG produktów podzielono na 3 grupy: niski (IG poniżej 55), średni (IG 55-70) i wysoki (IG powyżej 70). Produkty o niskim indeksie możemy spożywać do woli, tych o wysokim IG powinniśmy unikać. Jak więc jest z tą marchewką? Owszem marchewka ugotowana, będzie miała wyższy IG niż surowa, ale nadal będzie się mieściła w zakresie niskiego indeksu glikemicznego. Co ciekawe indeks ugotowanej, ale nie pokrojonej marchewki, będzie niższy, niż surowej, ale startej lub pokrojonej w kostkę. Tak więc, jeśli ktoś lubi gotowaną marchewkę, niech sobie jej nie odmawia!

Czytaj również: Jaja w diecie diabetyka


Indeks glikemiczny (IG) marchewki

surowa marchewka (w całości) – IG 16
gotowana marchewka (w całości) – IG 33
surowa, pokrojona w kostkę – IG 35
surowa, starta – IG 39
marchewka gotowana, pokrojona w kostkę – IG 49

Czytaj również: Owsianka wyrówna glikemię




Tags

You may also like...

0 thoughts on “Gotowana marchewka: jeść czy nie?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *