Cukrzyca i procenty

Karnawał to czas zabawy, toastów i bąbelków w kieliszkach diabetyków! Ale…

Osoby z cukrzycą powinni trzymać się z daleka od alkoholu – tak twierdzili diabetolodzy jeszcze kilka lat temu. W międzyczasie, po licznych badaniach naukowych, odeszli od tego zakazu. Dziś pozwalają swoim pacjentom pić nie tylko wino, drinki, szampana, a nawet piwo. Jednak…

– O tym, że alkohol może zwiększać ryzyko hipoglikemii i lepiej pić go z umiarem wie większość diabetyków. Niestety często zapominamy, że na poalkoholową glikemię wpływ ma to, co w tym czasie zjemy, czy i jak długo tańczymy. Nie bez znaczenia jest także sposób leczenia choroby. Na przykład terapia insuliną i pochodnym sulfonylomocznika zwiększa ryzyko hipoglikemii, a metformina nie ma takiego działania – mówi Daria Senderowska-Domańska, dietetyk z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Dlaczego kieliszek wina wpływa na poziom cukru we krwi? Alkohol w 95% trawiony jest w błonach śluzowych żołądka i jelita cienkiego, ale też w wątrobie. Dzieje się to stopniowo poprzez różne układy enzymów. Ponieważ wiele trunków zawiera węglowodany, początkowo powodują one wzrost glikemii. Jednocześnie, jeśli wątroba jest zaangażowana w trawienie alkoholu, wówczas zachodząca w niej produkcja glukozy (glukoneogeneza) i uwalnianie cukru do krwiobiegu przebiega wolniej.

– Średnio, kieliszek wytrawnego wina potrzebuje dwóch godzin na strawienie w wątrobie. Jednak, im więcej pijemy, tym proces trawienia alkoholu jest intensywniejszy i dłuższy. Dlatego hipoglikemia może wystąpić nawet w ciągu doby od wzniesienia ostatniego toastu – ostrzega Daria Domańska-Senderowska.

Czytaj również: Stan przedcukrzycowy

Alkohol, alkoholowi nierówny

Gary Scheiner, autor książki „Myśl jak trzustka” sugeruje diabetyczkom, aby nie spożywały więcej niż 12 g alkoholu dziennie. Ta ilość odpowiada ok. jednej szklance wina. Mężczyźni mogą zwiększyć tę dawkę dwukrotnie – do maksymalnie 24 g. Osoby z cukrzycą i ciężką otyłością, czy zaburzeniami metabolizmu lipidów lub uszkodzeniem nerwów powinny pić jeszcze mniej, a kobiety w ciąży w ogóle. Alkohol pity w nadmiarze może zwiększać uszkodzenie nerwów cukrzycowych, zwiększać poziom lipidów we krwi i ma bardzo wysoką kaloryczność.

Mity na temat alkoholu

Drink albo kieliszek wina po posiłku? Szalony pomysł! To mit, że alkohol wspomaga proces trawienia. Wręcz przeciwnie, alkohol nawet opóźnia trawienie tłuszczu. Wino i piwo masz w kuchni zawsze pod ręką, bo dodają potrawom specyficznego smaku? Uważaj! Alkohol nie odparowuje całkowicie podczas gotowania. Po godzinie wrzenia potrawy nadal pozostanie w niej 35% zastosowanej dawki. Sięgając po jasne piwo trzeba pamiętać, że ma sporo węglowodanów, jego IG wynosi aż 110 (IG glukozy wynosi 100!) Glikemię szybko podniosą też słodkie czerwone i białe wino, drinki, zawierające soki owocowe lub cukier (np. mohito). Bogate w węglowodany są m.in. likiery, wermuty, cydry. Lepiej wybrać wytrawne, czerwone wino, które nie zawiera zbyt wielu kalorii i węglowodanów, a w niewielkich ilościach dobrze działa na serce. Alkohole bez węglowodanów to m.in. wódka, tequila, whisky, rum i gin. Dobrym pomysłem może okazać się drink: porcja wódki lub ginu z napojem dietetycznym (np. cola lub tonic). Taki drink pity powoli nie doprowadzi do szybkiego upicia i hiperglikemii.

Co robić, by mieć cukier pod kontrolą?

– Jeśli pijemy czysty alkohol wieczorem, to przed snem trzeba zjeść więcej niż zwykle węglowodanów – radzi Zygmunt Trojanowski, diabetolog. – Innym rozwiązaniem jest zmniejszenie dawki insuliny, jaką bierzemy przed pójściem spać. Jeśli w trakcie imprezy podajemy sobie insulinę na okoliczność węglowodanów w posiłku, nie przyjmujmy już jej na te zawarte w trunkach. Bardzo ważne jest, aby sprawdzić też poziom cukru we krwi tuż przed snem. Idealna wartość to 150-180 mg/dl. Skontrolujmy się też o świcie i następnego dnia rano, tak szybko, jak to możliwe.

Czytaj również: Choroby wątroby a cukrzyca

Szczególną ostrożność, trzeba zachować, gdy pijemy alkohol i jednocześnie tańczymy. Po aktywności fizycznej organizm próbuje uzupełnić energię w komórkach. Jeśli wątroba nie może dostarczyć wystarczającej ilości glikogenu do krwi z powodu przetwarzania alkoholu, hipoglikemia może pojawić się już kilkadziesiąt minut po wysiłku. Warto wiedzieć też, że glukagon nie działa gdy w organizmie obecny jest alkohol, więc dopilnuj, aby ktoś obserwował cię pod kątem oznak hipoglikemii i wiedział, że jeśli zemdlejesz trzeba wezwać karetkę. Wielu pacjentów prawie nie zauważa początku hipoglikemii z powodu działania stymulującego alkoholu, a zatem nie reaguje.

Autor: Magdalena Maciejczyk, dietetyk

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Cukrzyca i procenty”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *