Owsianka wyrówna glikemię u diabetyka

 

Przystawka, danie główne i deser z płatków owsianych. Naukowcy przekonują, że to świetny sposób na lepszą glikemię.

Nauka i medycyna wciąż dostarczają nowych dowodów na to, że włączenie do diety bogatych w błonnik płatków owsianych sprzyja poprawie glikemii u osób z cukrzycą i zaburzeniami tolerancji glukozy. Działają na glikemię na kilka sposobów.

Stopniowe uwalnianie cukru

Obecny w płatkach cukier powoli uwalnia się z przewodu pokarmowego. Dzieje się tak, bo obecne w owsiankowym błonniku β-glukany (zalecana frakcja błonnika w diecie cukrzycowej) pod wpływem gotowania zamieniają się w gęsty śluz mający właściwości żelujące. Wyściela on błony śluzowe żołądka i przewód pokarmowy lepką warstwą odporną na działanie enzymów trawiennych. Uczeni na Uniwersytecie Harwarda sprawdzili, że tempo jelitowego wchłaniania glukozy wynosi: około 50 g na godzinę, śluz wytwarzany po jedzeniu płatków spowalnia je do 41 g na godzinę przez co organizm potrzebuje mniej insuliny i poziom glikemii jest stabilniejszy.

Czytaj również: Jaja w diecie diabetyka

Cukier z płatków wchłania się powoli

Dzięki sporej zawartości błonnika owies ma niski indeks glikemiczny. IG surowych płatków owsianych wynosi 40, a po ugotowaniu około 60. Jako, że obróbka termiczna zwiększa IG, przed spożywaniem płatków, najlepiej zalej je wrzątkiem i poczekaj aż napęcznieją. Warto dodawać płatki owsiane do posiłków. Naukowcy obliczyli, że każdy 1 g β-glukanów owsianych w posiłku zmniejsza indeks glikemiczny średnio o 1 %.

Płatki na długo zapewniają uczucie sytości

Rozpuszczalny w wodzie błonnik, którego pełno w płatkach opóźnia opróżnianie żołądka, przez co dłużej czujemy się najedzeni. Skąd to wiadomo? The Journal of the American College of Nutrition opublikował wyniki badania, w którym połowa uczestników jadła na śniadanie owsiankę, a druga połowa innego typu płatki śniadaniowe z innych zbóż. Każda grupa jadła porcję 50 g, zawierającą 183 kalorie. Okazało się, że te osoby które jadły owsiankę czuły się syte przynajmniej przez 3 godziny. Pozostali mieli ochotę na kolejny posiłek już po 90 minutach.

Czytaj również: Zamiast cukru

Płatki powoli podnoszą glikemię

Mają swoim składzie głównie węglowodany złożone: skrobię i błonnik, czyli takie, które powoli podnoszą poziom cukru. To chroni przed hiperglikemią. Kiedy w klinice Mayo zaproponowano 50 pacjentom z niekontrolowaną cukrzycą typu 2 i ciężką insulinoopornością trzydniową dietę składającą się z płatków owsianych, bez innego źródła węglowodanów, ich zapotrzebowanie na insulinę i średnia glikemia zmniejszyły się o ok. 30%. Jednocześnie zwiększyło się wydzielanie endogennej insuliny. U 62% pacjentów udało się utrzymać niższe dawki insuliny po zakończeniu diety przez około 30 dni.

Bogate źródło tłuszczy i białek

Płatki są bogatszym źródłem tłuszczy i białek niż inne zboża, przez co mają korzystniejszy wpływ na glikemię. Tłuszcz i białko spowalniają wchłanianie węglowodanów, co pozwala na uniknięcie znacznych wahań poziomu cukru we krwi. Poza tym oba te związki do ich przyswojenia przez komórki potrzebują zdecydowanie mniej insuliny. Trawienie tłuszczy, których w ziarnach owsa jest nawet do 3 razy więcej niż w innych zbożach, nie wymaga w ogóle insuliny. Dzieje się tak, bo chociaż są dla organizmu źródłem energii, biochemicznie nie są w stanie zamienić się w cukier .
Płatki owsiane dostarczają również białka, które charakteryzuje się wysoką, jak na przetwory zbożowe, wartością biologiczną. Jak twierdzi dr n. med. inż. Krzysztof Piotr Michalak, białko zawarte w owsiance w organizmie diabetyka może się zamienić na cukier w 60%, ale trzustka nie jest jednak zmuszana do produkcji dużych ilości insuliny w krótkim czasie, dlatego po ich zjedzeniu do wahań cukru zasadniczo nie dochodzi.

Płatki poprawiają metabolizm

Płatki już po jednym dniu powodują korzystne zmiany w florze przewodu pokarmowego, dzięki czemu glukoza przekazywana jest do krwiobiegu stopniowo, płynnie, a nie falami. Skutek – powolny wzrost glikemii oraz stopniowe wytwarzanie insuliny, a przez to mniejsze ryzyko
insulinooporności.
Ponadto proces trawienia tłuszczy nie wymaga udziału hormonów i dlatego w przeciwieństwie do węglowodanów, nie ma nic wspólnego z pojawianiem się uczucia głodu. Dowiedziono naukowo, że zawarty w płatkach owsianych błonnik zmniejsza poziom hormonu głodu, cholecystokininy.

Płatki owsiane w diecie diabetyka

Można zjeść w ciągu doby nawet szklankę suchych płatków. Taka porcja – 120 g (12 czubatych łyżek) płatków owsianych dostarcza 450 kcal. 75 g węglowodanów, 14 g białka, 8 g tłuszczy i 8 g błonnika pokarmowego. Jeśli podzielimy naszą porcję płatków na 4 posiłki to nie powinny wpłynąć na glikemię. Nie należy jednak jeść ich na sucho. Płatki owsiane chłoną wodę. Jeżeli nie zostaną połączone w posiłku z płynem, to zaczną później pobierać wodę w naszych jelitach, a to może skutkować zaparciami, co zwalnia przemianę materii.

 

Rodzaje płatków

Płatki owsiane produkowane są z ziaren owsa, które wcześniej oczyszczono i obłuskiwano. W zależności od sposobu ich dalszej obróbki – krojenie, prasowanie (płatkowane), ewentualnie poddawanie zabiegom hydrotermicznym (parowym) mamy różne rodzaje płatków owsianych: zwykłe, górskie, błyskawiczne. Czym się różnią?

Płatki owsiane zwykłe

Otrzymywane są z całego ziarna, są najbogatsze w substancje odżywcze, ale należy pamiętać, że ten rodzaj płatków przed spożyciem trzeba ugotować.

Płatki górskie

Powstają z połówek ziaren i są gotowe do spożycia po zagotowaniu.

Płatki błyskawiczne

Robione są z krojonego ziarna i parowane, dlatego w procesie produkcji tracą część składników mineralnych, ale nie trzeba ich gotować, są najbardziej lekkostrawne i poleca się je diabetykom, którzy mają problemy z trawieniem.

Autor: Magdalena Maciejczyk, dietetyk

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Owsianka wyrówna glikemię u diabetyka”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *