Dieta to nie wszystko

Przeciętny Polak na co dzień korzysta jedynie z 30 różnych produktów spożywczych. Dla porównania – mieszkańcy Okinawy spożywają ponad 200 produktów, przede wszystkich pochodzenia roślinnego.

Dieta przeciętnego Polaka nie zapewni odpowiedniej różnorodności składników odżywczych. Niemożliwe jest też przygotowanie w oparciu o 30 produktów zbilansowanych, urozmaiconych posiłków, czego efektem są liczne niedobory, które powinniśmy uzupełniać. Jak mądrze podejść do suplementacji i jak wybrać suplement odpowiedni do potrzeb naszego organizmu?

Czytaj również: Dieta cukrzycowa: co jeść, a czego unikać?

Dlaczego zbilansowana dieta jest taka ważna?

Codzienna dieta powinna być źródłem wszystkich niezbędnych witamin i mikroelementów. Tymczasem rosnące tempo życia i brak czasu na zadbanie o siebie sprawiają, że zjadane posiłki nie są dostatecznie urozmaicone – wystarczy wspomnieć, że Europejczycy nie spożywają zalecanej dziennej porcji warzyw i owoców! Nasza dieta nie jest więc zbyt zróżnicowana, w przeciwieństwie do jadłospisu słynących z długowieczności mieszkańców krajów azjatyckich, szczególnie mieszkańców japońskiej wyspy Okinawa, na której żyje najwięcej stulatków na całym świecie. Niedobór niektórych witamin, takich jak witamina D, jest uznawany za populacyjny wśród przeważającej większości Polaków. WHO zaleca spożycie 400 g owoców i warzyw na dzień w pięciu porcjach. Wpływ na stan zdrowia Polaków ma również nieustanny stres i zmęczenie, będące wynikiem między innymi przepracowania, a te powodują niedobory żelaza czy magnezu, które może wyrównać odpowiednia suplementacja. Przyjmowanie suplementów bywa także niezbędne w takich sytuacjach, jak rekonwalescencja po długotrwałej chorobie, anemia, ciąża, okres wzmożonego wysiłku fizycznego, a także po przejściu na dietę wegetariańską, w wyniku której pojawić się może niedobór witaminy B12. Współczesna dieta wymaga suplementacji, ponieważ coraz częściej sięgamy po produkty już przetworzone. One z kolei, pomimo zapewnień producentów dotyczących wysokiej zawartości niektórych mikroelementów i witamin, zostały wcześniej ich pozbawione, a następnie dopiero „wzbogacone” o minerały, ale w nienaturalny sposób. Wiele uwagi temu zagadnieniu poświęca doktor Mark Hayman, amerykański lekarz i autor bestsellerowych poradników. Jego zdaniem obecnie aż 92% Amerykanów cierpi z powodu niedoboru jednej lub kilku witamin, mimo spożywania żywności wzbogaconej w witaminy i mikroelementy. Oznacza to, że otrzymują oni ich mniej, niż wynoszą minimalne ilości niezbędne do zapobiegania schorzeniom wynikającym z niedoborów.

Czytaj również: Dieta cukrzycowa

Jakie niedobory zagrażają Polakom?

W ramach „Wieloośrodkowego Ogólnopolskiego Badania Stanu Zdrowia Ludności” (WOBASZ) w latach 2003-2005 przebadano reprezentatywną próbę 1855 osób (851 mężczyzn i 1004 kobiety) w wieku 20-34 lat. Zgodnie z jego wynikami, dieta Polaków charakteryzowała się niedoborem witaminy B1, wapnia, magnezu i folianów. Podobne wyniki otrzymano na podstawie badań „Spożycie witamin i składników mineralnych z uwzględnieniem suplementacji u osób po przebytych incydentach sercowo-naczyniowych w populacji polskiej”. Badaniem objęto reprezentatywną próbę mieszkańców całej Polski w wieku 20-74 lata. Łącznie przebadano 6977 mężczyzn oraz 7792 kobiety, w tym 3418 mężczyzn i 3839 kobiet miało przeprowadzone badania żywieniowe. Badania wykazały, że normy nie zostały spełnione w przypadku witaminy B1, B2, B6 (kobiety), folianów, potasu, magnezu, wapnia, żelaza (kobiety). Jak wynika z badań CBOS „Zachowania Żywieniowe Polaków” z 2014 r., pomimo iż Polacy postrzegają swoją dietę jako zbilansowaną, najczęściej sami zauważają, że spożywają za mało ryb, stanowiących główne źródło kwasów omega-3, a także zbyt mało kasz, ryżu, owoców i warzyw. W ich miejsce nadal jemy za dużo słodyczy oraz produktów mącznych i pijamy zbyt wiele kawy oraz słodkich napojów gazowanych. Za mała podaż ryb w diecie została potwierdzona na przykład przez wieloośrodkowe badanie WOBASZ, oceniające jakość żywienia, przeprowadzone na reprezentatywnej, 14 tys. grupie Polaków w wieku 20-74 lat. Zamiast zalecanej porcji 35 g ryb dziennie, kobiety spożywają ich średnio 14,5 g, a mężczyźni – 19 g.

Jak zapobiegać niedoborom?

Niedobory witamin i substancji odżywczych są bardzo niebezpieczne dla zdrowia organizmu. Polacy nie dostarczają razem z pożywieniem wystarczających ilości tych składników. Dlatego warto się przyjrzeć codziennemu menu i rozbudować swój jadłospis szczególnie o warzywa i ryby. Na rynku dostępne też są suplementy diety, które mogą pomóc zlikwidować niedobory. Niektórzy producenci poszli dalej, tworząc spersonalizowane suplementy. Na podstawie szczegółowego wywiadu zdrowotnego, badań krwi czy badań DNA dietetyk dobiera skład suplementu dla konkretnego pacjenta.

Redakcja dziękuje firmie Sundose – personalizowane suplementy za udostępnienie artykułu

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Dieta to nie wszystko”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *