Obniżamy cukier… ale jak?

W walce o wyrównane cukry z pomocą mogą przyjść naturalne substancje. Hipoglikemizujące działanie niektórych roślin znane jest od tysięcy lat. Dziś, gdy o nadwadze i otyłości oraz cukrzycy mówi się w kontekście epidemii, sięga się po nie na nowo.

Oto leksykon naturalnych substancji obniżających stężenie glukozy we krwi.

Chrom

Chrom odpowiada za metabolizm glukozy w organizmie. U diabetyków jest on szybciej wydalany z moczem niż u osób zdrowych. Organizm pozbywa się go w sytuacji stresu i właśnie w przypadku nadmiernego spożycia cukrów prostych, co jest jedną z przyczyn rozwoju cukrzycy typu 2. Chrom, który znany jest głównie ze swych właściwości wspomagających odchudzanie, niweluje nagłe wahania glukozy we krwi. Nagłe spadki cukru powodują tzw. wilczy apetyt i ochotę na słodycze – chrom zapobiegając gwałtownym wahaniom cukru sprawia, że nie „rzucamy się” na słodkości. Niedobory chromu powodują insulinooporność.

Morwa biała

Morwa biała naturalnie występuje w Chinach. Do Polski została sprowadzona w latach 50. i to nie ze względu na jej właściwości zdrowotne, lecz by przyciągnąć jedwabniki (morwa jest bowiem ich przysmakiem). Morwa ma wiele zastosowań, ale obecnie ze względu na wciąż rosnącą liczbę chorych na cukrzycę najważniejsze jest jej działanie obniżające poziom cukru we krwi. Przy czym roślina ta obniża glikemię tylko u osób, u których cukier jest za wysoki – zdrowej osobie morwa nie zaszkodzi. Przeprowadzono badanie, w którym jednej grupie uczestników podawano biały cukier, a drugiej biały cukier z morwą. Okazało się, że glikemia poposiłkowa u tych, którym podano sam cukier była podwyższona, natomiast w grupie, która przyjęła cukier z morwą glikemia była w normie. Morwa dzięki zawartości salicylanów (związków obecnych np. w aspirynie) działa też przeciwgorączkowo i przeciwzapalnie. Ma również zastosowanie kosmetyczne – Chinki używają wyciągu z morwy jako dodatku do kremów, by wybielić cerę.

Czytaj też: Jak leczyć nadciśnienie?

Banaba

Ekstrakt z liści banaba ma działanie obniżające poziom cukru we krwi, pomaga także w odchudzaniu. Działanie hipoglikemizujące liście banaba zawdzięczają zawartości kwasu korozolowego. Ma on podobne działanie jak insulina – pomaga glukozie dostać się do komórek organizmu, a tym samym obniża stężenie cukru we krwi. Ekstrakt z liści banaba stosowany jest także przez sportowców ze względu na jego działanie poprawiające odżywienie tkanki mięśniowej. Kwas korozolowy wykazuje też działanie przeciwnowotworowe.

Gurmar

Gurmar to roślina rosnąca w Indiach – nazwa w języku hindi oznacza „niszczyciela cukru”. Działanie obniżające stężenie cukru mają przede wszystkim liście, w mniejszym stopniu łodygi. Co ciekawe gurmar nie tylko obniża cukier, ale może być przydatny osobom, które chcą poskromić swój apetyt na słodycze. Żucie liści gurmar sprawia, że kubki smakowe odpowiedzialne za odczuwanie słodkiego smaku na 1-2 godziny zostają znieczulone. W Indiach roślina znana jest od 2 tysięcy lat i stosowana także jako środek przeczyszczający, przeciwgorączkowy, przeciwgrzybiczy, wykrztuśny, moczopędny i usprawniający pracę serca.

Czytaj też: Stan przedcukrzycowy

Kurkumina

Kurkumina to substancja obecna w popularnej przyprawie kurkumie. Jeśli jest odpowiednio wyekstrahowana z kłącza kurkumy wykazuje wiele właściwości terapeutycznych. Badania przeprowadzone na grupie 240 osób ze stanem cukrzycowym wykazały jej działania obniżające poziom cukru we krwi. Osoby które otrzymywały kurkuminę nie zachorowały na cukrzycę, w grupie której podawano placebo odsetek zachorowań wyniósł 16%. Mechanizm działania kurkuminy polega na usprawnienie funkcjonowania komórek beta trzustki produkujących insulinę, co korzystnie wpływa na glikemię. Kurkumina dodatkowo przyspiesza proces gojenia się ran. Zaobserwowano też jej ochronny wpływ na nerki.

Berberyna

Berberyna to związek chemiczny pochodzenia roślinnego. Jest żółtym alkaloidem występującym e m.in. w berberysie zwyczajnym, gorzkniku kanadyjskim czy mahonii pospolitej. Berberyna pomaga obniżyć cukier, przyspiesza tempo spalania tłuszczu i „podkręca” metabolizm. Korzystnie też wpływa na poziom cholesterolu – podnosi stężenie „dobrego” (HDL) i obniża „zły” cholesterol (LDL). Berberyna aktywuje enzym AMPK – aktywacja tego enzymu stymuluje wchłanianie glukozy, poprawia wrażliwość na insulinę i zmniejsza produkcję glukozy w wątrobie.
Z uwagi na właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne berberynę stosuje się w przypadku nefropatii, neuropatii i kardiomiopatii cukrzycowej.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Obniżamy cukier… ale jak?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *