Dieta cukrzycowa

dieta cukrzycowa
Chorujesz na cukrzycę typu 2 i szukasz praktycznych informacji na temat diety cukrzycowej?

Dieta cukrzycowa to nic innego jak zdrowy sposób odżywiania się. Kto chce mieć lepsze wyniki musi wyeliminować złe zwyczaje żywieniowe i zmienić sposób myślenia o jedzeniu – twierdzą zgodnie lekarze, naukowcy i dietetycy. Łatwo powiedzieć. Trudniej wykonać? Niekoniecznie. Podpowiadamy, jak zacząć dbać o zdrowie poprzez jedzenie i jak powinna wyglądać dieta cukrzyka.
Krok pierwszy. Daj sobie dwa tygodnie na obserwację wpływu konkretnych produktów spożywczych na twoją glikemię. Gdy poznasz siebie, łatwiej będzie Ci trzymać cukier w ryzach. Na potrzeby diety cukrzycowej zrób zieloną, czerwoną i czarną listę produktów spożywczych patrząc na indeks glikemiczny (IG) potraw. Dlaczego jest to ważne? – Produkty o niskim IG nie powodują nagłego wzrostu poziomu glukozy w krwi, dlatego zalecane są w diecie cukrzyka – mówi Aldona Baranowska, psychodietetyk. – Przypomnę, że indeks glikemiczny produktów żywnościowych to nic innego, jak informacja o tym, z jaką szybkością wzrasta poziom cukru po spożyciu danego produktu. Niski IG oznacza, że wzrost ten jest powolny, wysoki – że szybki. W diecie cukrzyka produkty o niskim i średnim IG mogą występować bez ograniczeń. Natomiast te o wysokim IG należy ograniczyć. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ktoś się odchudza. Wtedy należy zmniejszyć również ilość produktów o średnim IG. Produkty o niskim indeksie glikemicznym zalecane w diecie cukrzycowej to m.in. jaja, wołowina, przyprawy, migdały, orzechy, zarodki pszenne, ogórek, kalafior, szpinak, papryka, kapusta.

cukrzyca dieta

Dieta cukrzyka, czyli zaglądamy do kuchni

W diecie cukrzycowej znaczenie ma nie tylko to, co jemy, ale także sposób przygotowania potraw. Jak zatem przygotowywać posiłki?  Po pierwsze „wbijamy” sobie do głowy, że bardziej korzystne dla poziomu cukru we krwi jest łączenie w posiłku produktów, które są źródłem różnych makroskładników (białek, tłuszczów, węglowodanów i błonnika). Niech w Twojej kuchni lub na firmowym biurku zawsze stoi talerz z pokrojonymi w paseczki lub plasterki warzywami – powinny one dominować w diecie cukrzyka. Najzdrowsze dla diabetyka są te w kolorze zielonym.

dieta cukrzykaPij wodę mineralną. Dobrą opcją będzie alkaiczna, czyli taka o pH powyżej 7,5. Np. Święcicki Zdrój (pH 8,3) czy „Mama i ja” (pH 7,6). Jest wskazana w diecie cukrzyka, gdyż pomaga utrzymywać odpowiednie pH organizmu. Niektóre badania wskazują nawet, że picie wody alkalicznej poprawia pracę trzustki, dzięki czemu można zmniejszyć dawki insuliny. W diecie cukrzyka potrawy smażone powinno się zastąpić gotowanymi i pieczonymi. Pamiętaj, że pomijanie śniadań to jeden z największych grzechów żywieniowych. Brak pierwszego posiłku skutkuje tym, że wieczorem wzrasta apetyt.

Przy sklepowej półce

Kto je często mięso, powinien wiedzieć, że najlepsze dla naszego zdrowia jest wołowe i indycze. Pierwsze góruje nad wieprzowym pod względem zawartości białka, ważnej dla diabetyków witaminy B12 oraz cynku, który wspiera układ odpornościowy. Indycze w porównaniu z kurzym ma więcej białka, żelaza, cynku, witamin B2 oraz B12 oraz mniej tłuszczu i kalorii. Warto wiedzieć też, że po ostatnich doniesieniach o odkryciu związku pomiędzy jedzeniem mięsa czerwonego a występowaniem chorób nowotworowych naukowcy ustalili, że bezpieczna jego porcja to nie więcej niż pół kilograma tygodniowo. Jeśli masz cukrzycę, w Twojej diecie nie mogą królować wędliny. Wiele z nich ma w sobie wrogi dla diabetyka syrop glukozowo-fruktozowy. Co dalej? Ryba rybie nierówna. Unikamy pangi z wietnamskich hodowli, chińskich tilapii i ryby maślanej.

cukrzycaPytasz czy dieta cukrzycowa dopuszcza spożywanie jajek, które jak wiadomo, mają w sobie sporo cholesterolu? Moja odpowiedź brzmi: tak. Badania nie pozostawiają wątpliwości. Spożywanie cholesterolu pokarmowego nie powoduje znacznego wzrostu stężenia cholesterolu we krwi. Większy wpływ ma spożywanie zbyt dużej ilości cukrów prostych i oczyszczonych produktów zbożowych, które nie są zalecane w diecie cukrzyka.

Przy straganie

Najnowsze badania dowodzą, że w diecie cukrzyka powinny znaleźć się rośliny strączkowe – soja, fasola, soczewica, groch, cieciorka, ciemny ryż i kasze – są one dobrym źródłem białka. Którą kaszę wybrać? Najlepsza dla osób chorych na cukrzycę jest gryczana – w porównaniu z jaglaną ma więcej błonnika, substancji odżywczych i witamin. W dodatku jaglana zawiera w sobie składniki antyodżywcze utrudniające przyswajanie jodu. Dlatego diabetycy z niedoczynnością tarczycy powinni ograniczyć jej jedzenie. Warto wiedzieć też, że zarówno kasza pęczak jak i perłowa wytwarzane są z jęczmienia. Różni je tylko stopień oczyszczenia. Pierwsza ma w sobie więcej witaminy  B3 i błonnika, którego w diecie cukrzyka powinno być jak najwięcej. Druga jest bogatsza w żelazo i witaminę E. Uważaj na kaszę kuskus. Kiedyś była to gruba pozostałość z mielenia pszenicy, współczesna jest wytwarzana z mąki pszenicznej i wody. Sięgasz po mąkę, pamiętaj, że te o najniższym typie mają bardzo mało witamin i składników mineralnych.

Dieta cukrzycowa a warzywa i owoce

Najlepszym wyborem zawsze będą owoce jagodowe. W diecie cukrzyka powinny się zatem znaleźć: czarna porzeczka, borówka amerykańska i czarny bez. W badaniach naukowych wykazano, że większa częstotliwość spożywania innych owoców przez osoby z cukrzycą typu 2, wiąże się z większym spożyciem węglowodanów prostych odpowiedzialnych za większość incydentów hiperglikemii.

Dietetycy radzą jeść owoce z dodatkiem jednej lub dwóch łyżek płatków owsianych czy otrąb z owsa. Dzięki temu cukier znacznie wolniej dostanie się do krwiobiegu. W doświadczeniach naukowych stwierdzono, że podawanie glukozy (cukru prostego) razem z błonnikiem z owsa nie powoduje gwałtownego podniesienia poziomu cukru we krwi. Jeśli masz cukrzycę do diety włącz 5 orzechów lub migdałów dziennie albo garść nasion słonecznika. Zawierają dobroczynne kwasy tłuszczowe i magnez, który zwiększa zdolność tolerancji glukozy. Staraj się jeść pół kilograma warzyw dziennie. Jak najczęściej wybieraj fasolkę szparagową, świeże ogórki, zielony groszek, seler, rzepę, pory, świeże kiełki z nasion lucerny. Dowiedziono, że produkty te mogą obniżać poziom cukru w krwi i nie powinno ich zabraknąć w diecie cukrzyka.

Adrianna Maciejczyk

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Dieta cukrzycowa”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *