Grill bez mięsa


Dłuższe dni i ciepłe majowe wieczory. Nadchodzi czas sprzyjający szeroko otwartym oknom w kuchni… a nawet wyniesieniu kuchni za okno.
Pora wiosenno-letnia sprzyja korzystaniu ze sprzętów kuchennych, z którymi pod dachem nie czujemy się komfortowo (ze względu na kłęby dymu i ryzyko pożaru). Potrawy z grilla, bo o nim mowa, odpowiednio przyrządzone, cechuje niska zawartość tłuszczu i wysoka zawartość smaku.
Grill najczęściej kojarzy się jednak z mięsiwem. Dobre to i słuszne, ale jak ma się czuć te smętne klika kawałków cebuli czy papryki, od niechcenia wrzucone gdzieś z boku tylko po to, by zająć puste miejsce? Nawet pieczarki mają statystycznie lepszą sytuację, choć przecież kurczą się prawie o połowę.
Zatem wychodząc na przeciw potrzebom roślinnych produktów spożywczych udowodnimy, że warzywa z grilla (i to wcale nie te najbardziej typowe) mogą stać się daniem głównym!

Warzywa
Najczęściej na grillu można spotkać cebulę i paprykę oraz pieczarki (które raczej nie zaliczają się do warzyw, ale czują się bardzo swobodnie w ich towarzystwie). Repertuar może i powinien być bardziej bogaty, szczególnie, że istnieją takie warzywa, których smak zmienia w zależności od sposobu ich przygotowanie – gotowane smakują całkiem inaczej niż zdjęte z grilla.

Cykoria
Grillowana cykoria traci całą swoją goryczkę.

Bakłażan
Aby nie był gorzki, należy po pokrojeniu w plastry osolić go solidnie i zostawić na pół godziny. Później opłukać i wysuszyć papierem ręcznikowym. Bakłażany na ruszcie lubią się „wysuszyć” – dlatego nie należy kroić go zbyt cienko i warto posmarować go przed pieczeniem oliwą lub jedną z proponowanych marynat.

Kukurydza
Smak grillowanej kukurydzy jest intensywniejszy. Kukurydzę można piec obraną (nabiera pięknie złotego koloru) lub w liściach (należy obrać je po upieczeniu).

Czosnek
Czosnek piecze się razem ze skórką – najlepiej nawet całe główki. Po zgrillowaniu czosnek traci swoją ostrość i jest raczej słodkawy, więc spokojnie można zjeść nawet kilka ząbków.

Szparagi
Szparagi z grilla są bardziej chrupiące. Dobre są również na zimno.

Marchew
Indeks glikemiczny marchewki (podobnie jak bananów) staje się wysoki, gdy poddajemy ją obróbce cieplnej – pieczemy, smażymy, grillujemy. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym są bardzo szybko wchłaniane przez układ pokarmowy, wywołując natychmiastowe zwiększenie stężenia glukozy we krwi, dlatego diabetycy powinni zupełnie wyeliminować gotowaną marchew (i modne, grillowane banany) z diety. Można natomiast surową marchewkę pokrojoną w słupki podać z jogurtem naturalnym z dodatkiem czosnku. Będzie świetnym dodatkiem do ciepłych grillowanych dań.

Marynaty
Można ich użyć na dwa sposoby – posmarować nimi warzywa przed grillowaniem lub stosować jako „dipy”
do maczania już gotowych i jeszcze ciepłych potraw.

Pesto
całość: 720 kcal; 0,6 WW; 7 WBT
Składniki:
● pęczek bazylii (25 g)
● mały ząbek czosnku
● 25 g orzeszków piniowych
● 10 g tartego parmezanu
● 60 ml oliwy z oliwek
● sól i pieprz
Orzeszki uprażyć na suchej patelni i zmiksować je z resztą składników (blenderem lub w tradycyjnym moździerzu).

Miód-musztarda
całość: 160 kcal; 2,8 WW; 0,5 WBT
Składniki:
● 3 łyżki musztardy (55 g)
● 1 łyżka jogurtu typu greckiego (20 g)
● 1 łyżka miodu (25 g)
● sól, estragon
Wszystkie składniki dokładnie wymieszać.

Mango z chilli
całość: 165 kcal; 3 WW; 0 WBT
Składniki:
● pół owocu mango (150 g)
● 1 łyżeczka oliwy z oliwek (5 g)
● 3 łyżki białego wina (18 g)
● papryczka chilli (5 g)
● pół łyżeczki miodu (12 g)
Miąższ z mango i oliwę zblendować na krem. Zagotować, dolać wino i miód. Gotować na małym ogniu przez 2 minuty. Przestudzić i dodać posiekaną papryczkę.

Cytrynowo-curry
całość: 650 kcal; 0,8 WW; 6,3 WBT
Składniki:
● sok z jednej cytryny
● ⅓ kostki masła (84 g)
● płaska łyżka żółtego curry w proszku
Masło rozpuścić w rondelku i lekko przestudzić. Dodać sok z cytryny i curry, następnie dokładne wymieszać.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Grill bez mięsa”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *