10 diet najlepszych dla diabetyka

Jak co roku światowa agencja mediowa US News & World Report opublikowała ranking diet. 38 popularnych modeli odżywiania oceniono w kilku kategoriach m.in. Najlepsza dieta dla diabetyka. Poniżej prezentujemy 10 diet, które uplasowało się na samym szczycie tej listy

Najlepszą dietą dla osób z cukrzycą wg raportu jest dieta DASH. Zaraz za nią w rankingu znalazły się ex aequo dwie diety: śródziemnomorska i wegańska. Kolejne 7 diet uplasowało na wysokim 4. miejscu. Niektóre z nich są mało jeszcze znane w Polsce, a inne, jak np. dieta płodności zyskują coraz większą popularność. Z diet znanych i stosowanych chętnie przez Polaków na szarym końcu, jako nie polecane diabetykom, znalazły się dieta Dukana i paleo. Każdy z 38 modeli odżywiania został oceniony także w innych kategoriach m.in. łatwości stosowania, efektów odchudzania czy profilaktyki chorób serca.

Miejsce 1 – dieta DASH
Ten model żywienia początkowo został stworzony z myślą o osobach z nadciśnieniem. Okazało się, że dieta jest także korzystna dla glikemii. Badanie przeprowadzone w 2013 r. na grupie młodych osób z cukrzycą typu 1 wykazało, że im bardziej osoba stosowała się do zaleceń, tym lepsze były wyniki glikemii, a także hemoglobiny glikowanej (HbA1c).
Dieta DASH ma także pozytywny wpływ na parametry lipidowe i na obniżenie masy ciała.

Miejsce 2: dieta śródziemnomorska
Dieta śródziemnomorska jest charakterystyczna dla kuchni greckiej, włoskiej i hiszpańskiej. Jak wykazały badania mieszkańcy tych krajów żyją najdłużej i są najzdrowsi w Europie. Dieta kładzie nacisk na spożycie dużej ilości warzyw, ryb, owoców morza, zaleca natomiast ograniczenie czerwonego mięsa. Dominują produkty o niskim i średnim indeksie glikemicznym (IG poniżej 55), takie jak orzechy czy pieczywo pełnoziarniste.

Miejsce 2: dieta wegańska
Pod koniec ubiegłego roku miała miejsce mała rewolucja: Amerykańska Akademia Żywienia i Dietetyki uznała, że zarówno dieta wegańska, jak i wegetariańska może być stosowana przez dzieci, sportowców i kobiety w ciąży. Do tej pory te modele żywienia miały wielu przeciwników, szczególnie, jeśli chodzi o najmłodszych. Akademia uznała te diety za bezpieczne, a także mogące pomóc w walce z cukrzycą typu 2, otyłością, chorobami niedokrwiennymi serca czy nadciśnieniem. Kluczową kwestią jest odpowiednie zbilansowanie posiłków, ale jak dowiodły badania – dzieci na diecie wegańskiej i wegetariańskiej, mają lepiej zbilansowaną dietę niż dzieci odżywiajace się tradycyjnie – wynika to z faktu, że rodzice małych wegetarian bardziej przywiązują wagę do tego, co i w jakich proporcjach dziecko je.
Dieta wegańska, a jak wykazały badania Amerykańskiego Towarzystwa Diabetologicznego, pozwala u osób z cukrzycą obniżyć HbA1c o 0,96%.
Wśród wad należy wymienić ryzyko niedoboru wit. B12 (należy ją suplementować) oraz ryzyko nadmiernego spożycia w stosunku do zaleceń węglowodanów – osoby na diecie bezmięsnej często spożywają dużo  produktów zbożowych.

Miejsce 4: Engine 2, czyli dieta strażaków z Teksasu
Engine 2 to nazwa jednostki strażackiej w Teksasie, której jeden z członków, były sportowiec, widząc, że jego koledzy mają zbyt wysoki poziom cholesterolu ułożył dla nich specjalny program dietetyczny trwający 28 dni. Wszyscy uczestniy programu schudli i obniżyli poziom cholesterolu. Podstawą diety są produkty roślinne, pełnoziarniste rośliny, orzechy, strączki i pestki.

Miejsce 4: dieta płodności
Punktem wyjścia dla opracowania diety płodności były wieloletnie badania prowadzone we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Harvarda, które dowiodły, że spożycie określonych produktów może zmniejszyć ryzyko niepłodności. Wśród zaleceń jest np. jedzenie pełnotłustego nabiału (szczególnie mleka) zamiast chudego – jak dowiodły badania zmniejsza to ryzyko niepłodności owulacyjnej o ponad 20%. Zaleca się również m.in. jedzenie pełnoziarnistego pieczywa, zwiększenie spożycia białka pochodzenia roślinnego, unikanie potraw przetworzonych, czerwonego mięsa i produktów zawierajacych tłuszcze trans. Wszystkie zalecenie diety płodności oparto na badaniach naukowych.

Słuszne racje

Zmiana stylu życia związana z wprowadzeniem ograniczeń żywieniowych w większym lub mniejszym stopniu zawsze będzie prowadziła do poprawy stanu zdrowia, związanego m. in. z ubytkiem masy ciała, obniżeniem ciśnienia krwi, czy poprawą parametrów profilu lipidowego oraz glukozy. Wybór rodzaju diety najczęściej uzależniony jest od indywidualnych preferencji żywieniowych, lecz najbezpieczniej dla zdrowia, aby opierała się na zasadach żywienia racjonalnego. Spośród diet wymienionych w rankingu na uwagę zasługuje dieta Kliniki Mayo, która nie tylko uczy zdrowych nawyków żywieniowych, ale również kładzie nacisk na codzienną aktywność fizyczną. Słuszne miejsce zajmują diety DASH i śródziemnomorska, które mogą ukierunkowywać na właściwy dobór produktów w codziennych jadłospisach. Jednak najmniej polecaną dietą dla diabetyków jest dieta Ornisha ze względu na znaczną podaż węglowodanów, mimo niskiego IG.

dr inż. Anna Hinburg,
dietetyk, Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy w Olsztynie

Miejsce 4: elastyczny wegetarianizm (flexitarianizm)
Nazwa diety powstała z połączenia dwóch angielskich słów flexible i wegetarian (elastyczny wegetarianin). Głównym celem diety jest obniżenie masy ciała, ale także zdrowsze odżywianie się. Dieta polega na ograniczeniu jedzenia mięsa, ale nie całkowicie – na co dzień zaleca się przestrzeganie zasad diety wegetariańskiej, czyli spożywanie warzyw, owoców, roślin strączkowych, a przy wyjątkowych okazjach sięganie po mięso.

Miejsce 4: dieta Kliniki Mayo
Dieta obejmuje dwie fazy. Pierwsza faza, która trwa dwa tygodnie skupia się na przestrzeganiu 15 zasad, które mają na celu stopniową zmianę niezdrowych nawyków żywieniowych np. produkty, które można spożywać powinny być naturalne lub minimalnie przetworzone; nie wolno spożywać cukru (chyba, że pochodzi on z owoców); nie wolno podjadać przyoglądaniu telewizji (chyba, że są to przekąski w formie warzyw lub owoców); nie wolno stołować się na zewnątrz (chyba, że zamówione danie spełnia określone, zdrowe kryteria); należy ćwiczyć min. 60 min dziennie itp. W tej fazie nie liczy się kalorii – można jeść, ile się chce, ale trzeba przestrzegać zasad. W drugiej fazie nadal stosuje się zasady wyuczone w pierwszej fazie, ale należy ograniczyć się do określonej liczby kalorii dziennie. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne jest obliczone w oparciu o wagę osoby odchudzającej się, cel odchudzania, wiek itd. Np. jeśli dzienna liczba kalorii nie może przekroczyć 1400 kcal, to w ramach tego należy zjeść określoną dzienną porcję węglowodanów, białek czy tłuszczów. Dieta uczy racjonalengo odżywiania się i daje szansę na stopniową zmianę nawyków. Co ciekawe – dopuszcza sporadyczne łamanie zasad.

Miejsce 4: dieta MIND
Dieta MIND została stworzona z myślą o profilaktyce choroby Alzheimera. Badania dowiodły, że jej stosowanie zmniejsza ryzyko zachorowania o 35 do 53% w zależności od tego jak badani restrykcyjnie jej przestrzegali. Dieta MIND łaczy zalety diety DASH i śródziemnomorskiej. Dieta kładzie nacisk na spożywanie produktów z 10 grup, które poprawiają pracę mózgu – są to w szczególności zielone warzywa liściaste (czyli m.in. sałata, jarmuż, koperek), ale też wszystkie inne warzywa oraz orzechy, fasola, ryby, produkty pełnoziarniste, oliwa z oliwek, drób i wino.

Miejsce 4: dieta Ornisha
Dieta została stworzona przez prof. Deana Ornisha z Uniwersytetu Kalifornijskiego, kardiologa. Podzielił on żywność na 5 grup – począwszy od grupy pierwszej, którą tworzą produkty najzdrowsze, po grupę piątą, na którą składają się najmniej zdrowe artykuły. Zaleca się spożywanie produktów z trzech pierwszych grup, dwie ostatnie grupy najlepiej wyeliminować (są to m.in. produkty mleczne, majonez, margaryna, ciasta, mięso, żółtka jaj itd). W efekcie otrzymujemy wegetariańską dietę niskotłuszczową (spożywany tłuszcz, zgodnie z zaleceniami diety, tylko pochodzenia roślinnego nie może stanowić więcej niż 10%). Zwraca uwagę duży udział węglowodanów w diecie – aż 75% dziennego zapotrzebowania energetycznego, choć w założeniu należy wybierać te bogate w błonnik i o niskim IG.

Miejsce 4: dieta wegetariańska
Tego modelu żywienia nie trzeba nikomu przedstawiać. Dieta wegetariańska eliminuje produkty pochodzenia zwięrzęcego, choć w swoich odmianach dopuszcza obecność białka pochodzenia zwierzęcego np. laktoowowegetarianizm dopuszcza spożywanie produktów mlecznych i jajek. Dieta wegetariańska przez wiele lat miała czarny PR, ale wraz z publikacją kolejnych badań zarówno naukowcy jak i społeczeństwa zaczynają się do niej przekonywać.

Anna Michnikowska

Tags

You may also like...

0 thoughts on “10 diet najlepszych dla diabetyka”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *