Pułapki diet wege

Ostatnie lata przyniosły zmianę spojrzenia na dietę wegańską i wegetariańską. Jak bezpiecznie je stosować chorując na cukrzycę?

Jeszcze 20 lat tamu lekarze zazwyczaj odradzali stosowanie diet bezmięsnych wskazując na ich pozornie negatywne skutki na zdrowie. Obecnie na diety wykluczające mięso patrzy się bardziej przychylnym okiem. Przyczyna zmiany podejścia należy szukać w badaniach, z których wynika, że taka dieta jest zdrowa, choć pod pewnymi warunkami.

Najnowsze badania

Prawdziwą rewolucję dwa lata temu wywołała Amerykańska Akademia Żywienia i Dietetyki, która uznała, że zarówno dieta wegetariańska (w tym wegańska) może być stosowana na każdym etapie życia, czyli mogą je stosować zarówno, dzieci, kobiety w ciąży, kobiety karmiące jak i osoby starsze. (Dieta wegetariańska dopuszcza jedzenie produktów odzwierzęcych takich jak nabiał, jaja czy miód, które wyklucza dieta wegańska). Mało tego specjaliści Akademii w wydanym oświadczeniu przyznali, że diety te może stanowić narzędzie prewencyjnej walki z chorobami cywilizacyjnymi, m.in. nadciśnieniem, otyłością, cukrzycą typu 2, chorobą niedokrwienną serca. Podobne stanowisko reprezentują eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia zaznaczając jednak, że dieta taka musi być dobrze zbilansowana i zawierać wszystkie niezbędne składniki odżywcze i witaminy. W przypadku kobiet w ciąży na diecie wegetariańskiej zaleca się suplementację żelaza, w przypadku stosowania diet wegańskich konieczna z kolei jest suplementacja witaminy B12, kwasów omega-3 oraz wapnia.
W raporcie światowej agencja mediowej US News & World Report dieta wegańska znalazła się na 2. miejscu, w rankingu najkorzystniejszych diet dla osób z cukrzycą. Eksperci ostrzegają jednak, że dietę wegetariańską a szczególnie wegańską należy stosować z głową, bo samo „odstawienie” mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego nie wystarczy. Na osoby przechodzące na taką dietę czyhają różne pułapki. Dlatego warto się zawczasu przygotować.

Śmieciowe jedzenie może być wege

Mimo, że dieta wegetariańska i wegańska z automatu kojarzy się ze zdrowym odżywianiem, to wcale tak nie musi być. Można przecież być weganinem i żywić się samymi frytkami i czekoladą. Niewątpliwym plusem coraz większej popularności diet bezmięsnych są działy z żywnością wege, które teraz praktycznie można znaleźć w każdym sklepie. Jednak jak każda dieta, ta też może zawierać śmieciowe jedzenie. Wiele produktów wegetariańskich jest wysoko przetworzonych – choćby gotowe wędliny czy parówki zrobione z przetworzonej soi, cukru i substancji chemicznych dla polepszenia ich smaku. Oczywiście spożywane od czas do czasu nie zaszkodzą, ale nie należy z nimi przesadzać. Trzeba też uważać na „białe” produkty, czyli białe makarony, ryże, pieczywo – zawierają one mało błonnika, co jest szczególnie istotne dla osób z cukrzycą, ponieważ błonnik pozwala utrzymać glikemię na stabilnym poziomie zapobiegając nagłym skokom cukru. Ciekawostką mogą być badania, które dowiodły, że spożywanie podwójnej zalecanej dziennej dawki błonnika (50 g) pozwala u osób z cukrzycą typu 2 obniżyć glikemię o 10%. Wracając natomiast do tematu białych produktów: lepiej je zastąpić ciemnym ryżem, makaronem czy kaszami.

Za mało kalorii

Kolejną pułapką, w którą łatwo wpaść przechodząc na dietę bezmięsną jest dostarczanie zbyt małej ilości kalorii. Co prawda w dzisiejszych czasem borykamy się z problemem całkiem odwrotnym, ale warto o tym wspomnieć. Często osoby rezygnujące z mięsa skarżą się na osłabienie, złe samopoczucie – właśnie tu może tkwić przyczyna – trudniej bowiem dostarczyć 2500 kcal w samych warzywach, szczególnie, jeśli dopiero zapoznajemy się z kuchnią wegetariańską i zwyczajnie nie mamy pomysłu, co można ugotować. Dlatego zanim „rzucimy”: mięso postarajmy się poszukać różnych przepisów i zapoznać się bliżej z wegetariańskim menu.

Za dużo węglowodanów

Szczególnie diabetycy powinni być wyczuleni na ilość węglowodanów w diecie – wielu bowiem osobom, szczególnie na początku przygody z wegetarianizmem białko zwierzęce najłatwiej zastąpić węglowodanami – choćby z braku pomysłów, gdzie szukać białka roślinnego. Z tego powodu sięgają częściej po makarony, pieczywo, ziemniaki, słodycze, bo to znają. To poważny błąd, który może mocno rozregulować cukrzycę. Pamiętajmy więc, że białko zwierzęce należy zastąpić pełnowartościowym białkiem roślinnym, którego do tej pory być może spożywaliśmy niewiele. Gdzie go szukać? W fasoli, soczewicy, soi, migdałach i ciecierzycy. Można z nich przyrządzać pasty na kanapki, kotlety, a migdałami posypywać sałatki.

Czytaj więcej: Przepisy na hummus

Niedobory witamin

Dieta wegańska wykluczająca spożycie także nabiału i jaj uniemożliwia dostarczenie witaminy B12, która zawarta jest tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Niezależnie od diety metformina, stosowana w leczeniu cukrzycy typu 2 także powoduje niedobory witaminy B12 – różne badania wykazują, że występują one u od 6 do 33% chorych leczonych w ten sposób. Niedobry tej witaminy powodują objawy psychiczne i neurologiczne. Może wystąpić ospałość, przewlekłe zmęczenie, osłabienie, rozdrażnienie, problemy z pamięcią i koncentracją, a nawet depresja.. Dlatego osoba, która decyduje się przejść na dietę wegańską witaminę B12 powinna suplementować.

Czytaj więcej: Witamina B. Bardzo ważna w cukrzycy

Owoce w diecie

Przechodząc na weganizm diabetyk powinien uważać też na ilość owoców w diecie. Niewątpliwie urozmaicą one uboższy o mięso jadłospis, ale zawierają dużo węglowodanów, co szczególnie dla osób z cukrzycą może stanowić problem. Owoce, które przez wiele lat były na równi traktowane z warzywami jako zdrowe, teraz mają trochę gorszą opinię wśród dietetyków. Mimo, że zgodnie z oficjalnymi zalecaniami należy spożywać 5 porcji warzyw i owoców dziennie, to jednak specjaliści podkreślają, że owoce powinny stanowić mniejszość i nie powinno się ich jeść po godzinie 15. Warto też ograniczyć soki – nawet te, wyciskane samodzielnie. Pozbawiamy ich w ten sposób błonnika, a poza tym ryzykujemy dostarczenie nadmiaru kalorii i cukrów. O ile bowiem bez problemu wypijemy 2 szklanki soku, to zjedzenie 5- 6 pomarańczy, które stanowią jej równowartość, może być trudne.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Pułapki diet wege”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *