Witamina B. Bardzo ważna w cukrzycy!


Witaminy z grupy B odpowiadają przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Każdy diabetyk, powinien zwrócić na nie szczególną uwagę, bo wahania stężenia glukozy w krwi sprzyjają niedoborom, a jej braki w organizmie może prowadzić do neuropatii

Objawy niedoboru witaminy B łatwo zlekceważyć, bo są mało charakterystyczne – obniżony nastrój, zmęczenie czy bezsenność łatwo zrzucić na karb stresu lub przepracowania.

Witamina B1 (tiamina)
Niedobór witaminy B1 stwierdza się u ok. 30% diabetyków. Niewystarczająca jej ilość w organizmie prowadzi do neuropatii. Witamina B1 bierze udział w metabolizmie glukozy, a także tłuszczów i białek. Zapewnia właściwe działanie systemu nerwowego, pomaga w koncentracji i poprawia pamięć. I co bardzo istotne – wspomaga dobry nastrój. Jeśli zdecydujemy się na jej suplementację warto wiedzieć, że występuje ona w dwóch postaciach. Tiaminy hydrofilnej i benfotiaminy. Ta pierwsza rozpuszcza się w wodzie i z tego powodu tylko niewielka jej ilość będzie przyswojona przez organizm. Benfotiamina rozpuszcza się w tłuszczach i w chwili wniknięcia do komórki ma kilkakrotnie wyższe stężenie niż tiamina hydrofilna. Obecność tiaminy w organizmie chroni przed negatywnym wpływem wysokich cukrów na układ nerwowy – dlatego tak ważne jest w przypadku diabetyków, aby dbać o jej prawidłowy poziom.
Witaminę B1 znajdziemy m.in. w drożdżach, wątróbce, jarzynach i orzechach.

Witamina B2 (ryboflawina)
Wspomaga działanie insuliny chroniąc przed insulinoopornością. Wraz z witaminą A wspomaga prawidłowe działanie błon śluzowych i układu odpornościowego. Uczestniczy w metabolizmie cukrów, białek i tłuszczów i bierze udział w produkcji hemoglobiny. Jest wrażliwa na światło – jeśli np. zostawimy mleko na słońcu już po 15 min. straci 40% zawartości witaminy B2. Dlatego mleko pijemy w kubkach a nie w przezroczystych szklankach.
Jej braki w organizmie sprzyjają powstawaniu zmian zapalnych błony śluzowej jamy ustnej i języka (afty, pleśniawki), tworzeniu się zajadów, mogą też powodować bezsenność, światłowstręt i zawroty głowy.
Witamina B2 znajduje się w produktach zbożowych, nabiale, drożdżach, rybach i migdałach.

B3 (niacyna, witamina PP)
Pomaga utrzymać właściwy stan skóry oraz wspomaga układ nerwowy. Obniża także poziom cholesterolu we krwi.
Głównym skutkiem niedoboru niacyny jest pelagra – schorzenie obejmujące zapalenie skóry, biegunkę i ogólne osłabienie, w skrajnych przypadkach prowadzące nawet do śmierci. Diabetycy powinni mieć się na baczności, ponieważ duża ilość witaminy B3 może powodować duże wahania poziomu cukru we krwi, a zbyt wysoki cukier – niedobór tej witaminy.
Występuje w nabiale, rybach, drożdżach, warzywach liściastych, a także… w piwie.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)
Ma wpływ na układ nerwowy, odporność i kondycję skóry oraz włosów.
Niedobór pojawia się rzadko. Objawia się zaburzeniami czucia, omdleniami, bólami stawów, zaburzeniami ruchowymi (pogorszenie koordynacji), przedwczesnym wypadaniem i siwieniem włosów. Wysoki poziom cukru we krwi może powodować zmniejszenie ilości witaiminy B5.
Znajduje się m.in. w drożdżach, mięsie i wątrobie, pełnych ziarnach zbóż i roślinach strączkowych.

Witamina B6 (pirydoksyna)
Pirydoksyna jest przekształcana w ludzkim organizmie (konkretnie w jelitach) w aktywną formę witaminy. Znajdziemy np. ją w drożdżach, rybach, wątrobie, żółtkach jaj, warzywach strączkowych i bananach. Pełni ważną rolę w syntezie białek (szczególnie białych i czerwonych krwinek). W niewielkim stopniu potrafi zahamować powikłania związane z nefropatią. B6 stymuluje też dostarczanie materiału energetycznego do komórek układu nerwowego.
Jej brak objawia się stanami podobnymi do anemii, zapaleniami skóry, padaczką (szczególnie u dzieci), zmęczeniem, depresją i lękiem.

Witamina B7 (witamina H, biotyna)
Również może być syntetyzowana w ludzkich jelitach. Znajduje się m.in. w drożdżach, warzywach strączkowych, jajach, kukurydzy, burakach, pomidorach i czekoladzie. Pełni ważną rolę w przemianie glukozy i regulacji poziomu cukru we krwi. Wpływa na stan skóry, włosów i paznokci.
Niedobór, choć zdarza się rzadko, przejawia się zapaleniem skóry i spojówek, wypadaniem włosów, wahaniami poziomu cukru i podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi.

Zobacz też: Kolejność jedzenia potraw wpływa na glikemię

Witamina B9 (kwas foliowy)
Występuje w zielonych warzywach (szczególnie w szpinaku, brokułach), morelach, dyniach. Jest niezbędna w tworzeniu łożyska i układu nerwowego w rozwoju płodu. Uczestniczy w produkcji endorfin (czyli hormonów szczęścia) i wspomaga układ odpornościowy.
Brak kwasu foliowego skutkuje anemią, zaburzeniami trawienia, wadami wrodzonymi płodu i poronieniami, dlatego poleca się go kobietom planującym ciążę i będącym w ciąży.

Witamina B12 (kobalamina)
Znajdziemy ją w mięsie, rybach, wątrobie, mleku, jajach. Na jej niedobór narażone są osoby przyjmujące metforminę – stosowaną w leczeniu cukrzycy typu 2. Ważną informacją dla diabetyków jest to, że każde podwyższenie stężenia glukozy we krwi zmniejsza wchłanianie tej witaminy. Witamina B12 nie występuje w komórkach roślinnych, dlatego powinni ją suplementować weganie. Kobalamina uczestniczy w tworzeniu krwi w szpiku kostnym, jest niezbędna w syntezie węglowodanów, tłuszczów i białek.
Niedobór jest dość niebezpieczny. Skutkuje anemią i uszkodzeniami nerwów.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Witamina B. Bardzo ważna w cukrzycy!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *