Jaja w diecie diabetyka


Większości po świętach zostały nieskonsumowane pisanki – czy jaja są zdrowe, czy warto je jeść i w jakich ilościach?

Przez ostatnie lata ostrzegano nas: kurze jaja negatywnie wpływają na ilość cholesterolu w krwi. Najnowsze badania dowodzą, że tak nie jest. Co więcej jedząc jajko, zrobimy coś dobrego dla własnego zdrowia. Jajka wbrew powszechnej opinii nie podnoszą poziomu cholesterolu – mówi Tadeusz Trziszka z wrocławskiego Uniwersytetu Przyrodniczego. – W jednym jajku znajduje się 180 mg cholesterolu, czyli 1/3 mniej niż wynosi dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na ten składnik. I około 10% tego, ile w ciągu dnia produkuje nasze ciało do budowy błon komórkowych (od 1 do 3, średnio 2 g). Poza tym, kiedy jemy jajka, organizm dostaje sygnał, że cholesterol jest już dostarczany z zewnątrz i ogranicza jego wytwarzanie, by utrzymać jego właściwy poziom. Lipidy jaja to również niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz lecytyna, które działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Zapobiegają też odkładaniu się płytki miażdżycowej. Dlatego jedzenie jednego jaja dziennie na pewno nie zaszkodzi diabetykom, a dostarczy wiele potrzebnych substancji – dodaje naukowiec.

Jajo pełne witamin
Co dobrego jest w jajku z punktu widzenia diabetyka?
– Jajko to skoncentrowane źródło białka i znikoma ilość węglowodanów, dlatego idealnie wpasowuje się w dietę diabetyka, obniżając indeks glikemiczny potrawy – twierdzi Agnieszka Piskala, dietetyk akcji „Menu dla diabetyka”
Białko jaja kurzego jest łatwo przyswajalne, ma wyjątkowo wysoką wartość biologiczną, zawiera aminokwasy w ilości idealnie uzupełniającej zapotrzebowanie organizmu człowieka. Jest też bogatym źródłem luteiny, która chroni siatkówkę oka (działa tak jak filtr przeciwsłoneczny) i ma silne właściwości przeciwutleniające, spowalnia proces starzenia komórek. Podobne zadania pełnią zawarte w żółtku witaminy A i E. Co ważne, są one doskonale przyswajane przez organizm, bo rozpuszczają się w otaczających je tłuszczach. Żółtka obfitują też we wzmacniającą kości i skórę witaminę D, której diabetycy mają niedobór oraz witaminy z grupy B (konieczne do prawidłowej przemiany materii i funkcjonowania układu nerwowego). Kompozycję tę dopełniają sole mineralne, m.in. żelazo, cynk i magnez, szczególnie potrzebnych diabetykom. To nie wszystko.

Jaja dobre dla zdrowia
Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii twierdzą, że jaja zawierają składniki, które usprawniają metabolizm glukozy i w efekcie obniżają poziom cukru we krwi. Badacze z kliniki Mayo przekonują, że w białku jaj są substancje niszczące bakterie i wirusy. Z kolei zawarte w żółtku fosfolipidy regulują ciśnienie krwi. I wreszcie: jedzenie jajek sprzyja odchudzaniu. Po pierwsze zapewniają uczucie sytości na długo, a wartość energetyczna jednego średniej wielkości jaja kurzego to ok. 80 kcal.

Na miękko czy na twardo?
Dietetycy nie mają już najmniejszych wątpliwości: najzdrowsze jest jajo na miękko, gotowane do 4 minut. Jajka na twardo są ciężej strawne. Jeśli chcemy ugotować je na twardo, nie powinno przebywać we wrzątku dłużej niż 10 minut. Po tym czasie traci prawie połowę witamin, a wokół żółtka powstaje zielonkawa otoczka – to szkodliwe związki siarki. Każde jajo przed zjedzeniem powinno być umyte ciepłą wodą i płynem do naczyń, w przeciwnym razie możemy zarazić się salmonellą, szczególnie, jeśli mamy zamiar zjeść jajo surowe. Bakterie salmonelli giną w temperaturze 70°C.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Jaja w diecie diabetyka”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *