10 diet najlepszych dla diabetyka


Światowa agencja mediowa US News & World Report prowadzi ranking diet odchudzających, które są oceniane pod kątem zdrowia osób z różnymi schorzeniami – m.in. pod kątem osób z cukrzycą. Dowiedz się, które z popularnych diet odchudzających są najlepsze dla diabetyka.

Oceniano 38 diet odchudzających, najlepszą dla osób z cukrzycą wg raportu jest dieta DASH. Zaraz za nią w rankingu znalazły się ex aequo dwie diety: śródziemnomorska i wegańska. Kolejne 7 diet uplasowało na wysokim 4. miejscu. Niektóre z nich są mało jeszcze znane w Polsce, a inne, jak np. dieta płodności zyskują coraz większą popularność. Z diet znanych i stosowanych chętnie przez Polaków na szarym końcu, jako nie polecane diabetykom, znalazły się dieta Dukana i paleo. Każdy z 38 modeli odżywiania został oceniony także w innych kategoriach m.in. łatwości stosowania, efektów odchudzania czy profilaktyki chorób serca.

Diety najlepsze dla diabetyka

Miejsce 1 – dieta DASH
Ten model żywienia początkowo został stworzony z myślą o osobach z nadciśnieniem. Okazało się, że dieta ta jest także korzystna dla glikemii. Badanie przeprowadzone w 2013 r. na grupie młodych osób z cukrzyca typu 1 wykazało, że im bardziej osoba stosowała się do zaleceń, tym lepsze były wyniki glikemii, a także hemoglobiny glikowanej (HbA1c).

Dieta DASH ma także pozytywny wpływ na parametry lipidowe i na obniżenie masy ciała.

Czytaj więcej: Żywienie w cukrzycy typu 1. – podstawowe zasady

Miejsce 2: dieta śródziemnomorska
Dieta śródziemnomorska jest charakterystyczna dla kuchni greckiej, włoskiej i hiszpańskiej. Jak wykazały badania mieszkańcy tych krajów żyją najdłużej i są najzdrowsi w Europie. Dieta kładzie nacisk na spożycie dużej ilości warzyw, ryb, owoców morza, zaleca natomiast ograniczenie czerwonego mięsa. Dominują produkty o niskim i średnim indeksie glikemicznym (IG poniżej 55), takie jak orzechy czy pieczywo pełnoziarniste.

Czytaj więcej: Leczenie cukrzycy dietą – czyli co jeść w cukrzycy typu 2.


reklama

Miejsce 2: Dieta wegańska
Pod koniec ubiegłego roku miała miejsce mała rewolucja: Amerykańska Akademia Żywienia i Dietetyki uznała, że zarówno dieta wegańska, jak i wegetariańska może być stosowana przez dzieci, sportowców i kobiety w ciąży. Do tej pory te modele żywienia miały wielu przeciwników, szczególnie, jeśli chodzi o najmłodszych. Akademia uznała te diety za bezpieczne, a także mogące pomóc w walce z cukrzycą typu 2, otyłością, chorobami niedokrwiennymi serca czy nadciśnieniem. Kluczową kwestią jest odpowiednie zbilansowanie posiłków, ale jak dowiodły badania – dzieci na diecie wegańskiej i wegetariańskiej, mają lepiej zbilansowaną dietę niż dzieci odżywiające się tradycyjnie – wynika to z faktu, że rodzice małych wegetarian bardziej przywiązują wagę do tego, co i w jakich proporcjach dziecko je.

Dieta wegańska dostarcza dużo błonnika, a jak wykazały badania Amerykańskiego Towarzystwa Diabetologicznego pozwala u osób z cukrzycą obniżyć HbA1c o 0,96%.

Wśród wad należy wymienić ryzyko niedoboru wit. B12 (należy ją suplementować) oraz ryzyko nadmiernego spożycia w stosunku do zaleceń węglowodanów – osoby na diecie bezmięsnej często korzystają z dużej ilości produktów zbożowych.

Czytaj więcej: Diety wegetariańska i wegańska pomagają zapobiegać cukrzycy

Miejsce 4: Engine 2, czyli dieta strażaków z Teksasu
Engine 2 to nazwa jednostki strażackiej w Teksasie, której jeden z członków, były sportowiec, widząc, że jego koledzy mają zbyt wysoki cholesterol ułożył dla nich specjalny program dietetyczny trwający 28 dni. Wszyscy uczestnicy programu schudli i obniżyli poziom cholesterolu. Podstawą diety są produkty roślinne, pełnoziarniste rośliny, orzechy, strączki i pestki.

Miejsce 4: dieta płodności
Punktem wyjścia dla opracowania diety płodności były wieloletnie badania prowadzone we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Harvarda, które dowiodły, że spożycie określonych produktów może zmniejszyć ryzyko niepłodności. Wśród zaleceń jest np. jedzenie pełnotłustego nabiału (szczególnie mleka) zamiast chudego – jak dowiodły badania zmniejsza to ryzyko niepłodności owulacyjnej o ponad 20%. Zaleca się również m.in. jedzenie pełnoziarnistego pieczywa, zwiększenie spożycia białka pochodzenia roślinnego, unikanie potraw przetworzonych, czerwonego mięsa i produktów zawierających tłuszcze trans. Wszystkie zalecenie diety płodności oparto na badaniach naukowych.

Miejsce 4: elastyczny wegetarianizm (flexitarianizm)
Nazwa diety pochodzi z połączenia dwóch angielskich słów flexible+wegetarian (elastyczny+ wegetarianizm). Głównym celem diety jest obniżenie masy ciała, ale także zdrowsze odżywianie się. Dieta polega na ograniczeniu jedzenia mięsa, ale nie całkowicie – na co dzień zaleca się przestrzeganie zasad diety wegetariańskiej, czyli spożywanie warzyw, owoców, roślin strączkowych, a w wyjątkowych okazjach sięganie po mięso.

Miejsce 4: dieta Kliniki Mayo
Dieta obejmuje dwie fazy. Pierwsza faza, która trwa dwa tygodnie skupia się na przestrzeganiu 15 zasad, które mają na celu stopniową zmianę niezdrowych nawyków żywieniowych np. produkty, które można spożywać powinny być naturalne lub minimalnie przetworzone; nie wolno spożywać cukru (chyba, że pochodzi on z owoców); nie wolno podjadać przy oglądaniu telewizji (chyba, że są to przekąski w formie warzyw lub owoców); nie wolno stołować się na zewnątrz (chyba, że zamówione danie spełnia określone, zdrowe kryteria); należy ćwiczyć min. 60 min dziennie itp. W tej fazie nie liczy się kalorii – można jeść, ile się chce, ale trzeba przestrzegać zasad. W drugiej fazie nadal stosuje się zasady wyuczone w pierwszej fazie, ale należy ograniczyć się do określonej liczby kalorii dziennie. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne jest obliczone w oparciu o wagę osoby odchudzającej się, cel odchudzania, wiek itd. Np. jeśli dzienna liczba kalorii nie może przekroczyć 1400 kcal, to w ramach tego należy zjeść określoną dzienną porcję węglowodanów, białek czy tłuszczów. Dieta uczy racjonalnego odżywiania się i daje szansę na stopniową zmianę nawyków. Co ciekawe – dopuszcza sporadyczne łamanie zasad.

Miejsce 4: dieta Mind
Dieta Mind została stworzona zaledwie rok temu z myślą o profilaktyce choroby Alzheimera. Badania dowiodły, że jej stosowania zmniejsza ryzyko zachorowania o 35 do 53% w zależności od tego jak badani restrykcyjnie jej przestrzegali. Dieta Mind łączy zalety diety DASH i śródziemnomorskiej. Dieta kładzie nacisk na spożywania produktów z 10 grup, które poprawiają pracę mózgu – są to w szczególności zielone warzywa liściaste (czyli m.in. sałata, jarmuż, koperek), ale też wszystkie inne warzywa oraz orzechy, fasola, ryby, produkty pełnoziarniste, oliwa z oliwek, drób i wino.

Miejsce 4: dieta Ornisha
Dieta została stworzona przez prof. Deana Ornisha z Uniwersytetu Kalifornijskiego, kardiologa. Podzielił on żywność na 5 grup – począwszy od grupy pierwszej, którą tworzą produkty najzdrowsze, po grupę piątą, na którą składają się najmniej zdrowe artykuły. Zaleca się spożywanie produktów z trzech pierwszych grup, dwie ostatnie grupy najlepiej wyeliminować (są to m.in. produkty mleczne, majonez, margaryna ciasta, mięso, żółtka jaj itd). W efekcie otrzymujemy wegetariańską dietę niskotłuszczową (spożywany tłuszcz, zgodnie z zaleceniami diety, tylko pochodzenia roślinnego nie może stanowić więcej niż 10%). Zwraca uwagę duży udział węglowodanów w diecie – aż 75% dziennego zapotrzebowania energetycznego, choć w założeniu należy wybierać te bogate w błonnik i o niskim IG.

Miejsce 4: dieta wegetariańska
Tego modelu żywienia nie trzeba nikomu przedstawiać. Dieta wegetariańska eliminuje produkty pochodzenia zwierzęcego, choć w swoich odmianach dopuszcza obecność zwierzęcego białka np. laktoowowegetarianizm dopuszcza spożywania produktów mlecznych i jajek. Dieta wegetariańska przez wiele lat miała czarny PR, ale wraz z publikacją kolejnych badań zarówno naukowcy jak i społeczeństwa zaczynają się do niej przekonywać.

artykuł sponsorowany

Tags

You may also like...

0 thoughts on “10 diet najlepszych dla diabetyka”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Szugarfrik cukrzyca

Cukrzyca – słowo budzące niepokój nawet u tych, którzy nie mieli z nią bezpośredniej styczności. To choroba, która dotyka prawie 3 miliony Polaków z czego część nawet nie wie, że choruje. Jak z nią walczyć? Czy prowadzenie dotychczasowego życia z cukrzycą jest możliwe? I w końcu – jaka dieta jest wskazana dla wszystkich, którzy muszą zmagać się z chorobą?

Na wszystkie te pytania jest odpowiedź i znajdziesz ją właśnie u nas! Stworzyliśmy portal oraz magazyn, które są prawdziwymi kompendiami wiedzy nie tylko dla diabetyków (zarówno tych którzy chorują na najbardziej powszechną cukrzycę typu 2, typu 1, jak i dla tych z innymi typami) , ale również ich rodzin, lekarzy, edukatorów oraz wszystkich innych osób, które chcą znaleźć wartościowe informacje w sprawdzonym miejscu!

Szugarfrik – wiedza i nie tylko
Naszą misją jest przede wszystkim przekazywanie wiedzy dotyczącej choroby, jaką jest cukrzyca, jej objawów i powikłań, sposobów radzenia sobie z nią i nie tylko. Pokazujemy najlepsze diety, wskazujemy najnowsze osiągnięcia medycyny i dostarczamy świeże aktualności, które z pewnością zainteresują wszystkich diabetyków.

Jednak wiedza to nie wszystko – zadbamy również o dobry humor każdego kto odwiedzi naszą stronę albo otworzy magazyn, opowiemy historie innych diabetyków – zarówno tych znanych, jak i zupełne zwyczajnych, a także porozmawiamy o sporcie czy kulturze. Oczywiście ważnym miejscem w naszym magazynie jest rubryka, której tematyką jest dieta osób zmagających się z cukrzycą – dzięki niej dowiecie się jak przygotowywać dania, które będą nie tylko zdrowe, ale też smaczne. Jednym słowem – wszystko w jednym miejscu!

Na stronie znajdziesz nie tylko nowinki, ale również cofniesz się do informacji sprzed jakiegoś czasu – wszystko dzięki naszemu bogatemu archiwum!

Dlaczego warto nas czytać?
Przede wszystkim z powodu naszej dużej wiedzy oraz chęci przekazywania wyłącznie sprawdzonych i w stu procentach wartościowych informacji. Jesteśmy pozytywnymi ludźmi i dlatego chcemy zaszczepiać w Czytelnikach pozytywną energię, jednocześnie informując o tym, co ważne. Posiadamy wiele lat doświadczenia w tej dziedzinie, cukrzyca nie ma przed nami tajemnic i jesteśmy przekonani, że nie jest końcem świata – o tym chcemy przekonywać diabetyków na każdym kroku.

Bo cukrzyca jest chorobą, z którą można spokojnie żyć ciesząc się pełnią życia, mimo że odpowiednia dieta jest ważnym elementem leczenia (w cukrzycy typu 2) i samokontroli. Wystarczy ją poznać, znaleźć własne sposoby na radzenie sobie z ograniczeniami, jakie narzuca i nie myśleć o cukrzycy jako o czymś, co zakłóca codzienność.