Trzymaj poziom w Święta i Sylwestra


Święta Bożego Narodzenia i Sylwester są raz w roku – przynoszą wiele radości, ale nam diabetykom, także wiele trudności. Oczywiście nie chodzi o to, by się katować i prawie nic nie jeść lub zostawać na Sylwestra w domu. Wystarczy poświęcić kilka chwil naszej cukrzycy by móc bezpiecznie i z uśmiechem oddać się celebracji
W okresie świąteczno-sylwestrowym powinniśmy częściej wykonywać pomiary cukru we krwi niż robimy to na co dzień. Pomoże to nam we wcześniejszym wyłapaniu hipo- lub hiperglikemii.
W razie przecukrzenia zaleca się również wykonanie badania moczu (paski Keto-Diastix) na obecność glukozy i ciał ketonowych. Jeżeli pasek wskaże obecność ketonów (oprócz samej glukozy) będzie to oznaczało bardzo poważny niedobór insuliny w organizmie (może doprowadzić do kwasicy ketonowej).

Dostosowanie bazy
Czas Bożego Narodzenia to głównie wspólne świętowanie – jemy dużo, tłusto i długo siedzimy przy stole.
Natomiast Sylwester to prawdziwe szaleństwo – taniec, jedzenie, alkohol. To połączenie tworzy prawdziwe wyzwanie dla diabetyka. Oczywiście charakter obu okazji zależy od indywidualnych preferencji – jedni Sylwestra wolą spędzić na leniwej prywatce, inni szalejąc na parkiecie.
Jeśli stosujemy pompę insulinową, to możemy skorzystać z czasowej zmiany bazy (procentowe zmniejszenie lub zwiększenie bazy na wybraną liczbę godzin) albo włączyć jeden z dodatkowych, ustalonych przez nas schematów (baza 24-godzinna) – to nie tylko funkcje używane w czasie choroby czy intensywnego wysiłku fizycznego, ale również przy właśnie tego typu okazjach.
Na okres świąt bazę zdecydowanie zwiększamy, natomiast na Sylwestra zmniejszamy nie tylko ze względu na tańce, ale także na alkohol – o czym szerzej w dalszej części. Dokładne zmiany dawek insuliny na takie okazje najlepiej ustalić wspólnie ze swoim diabetologiem.

Trudne posiłki
Święta to prawdziwa „kronika jedzeniowa” – Wigilia, Boże Narodzenie, Drugi Dzień Świąt… Od rodziny, do rodziny, od stołu, do stołu. Większość dań, które się pojawiają ma ogromne ilości WW i WBT. Bardzo trudno wyliczyć ich dokładną liczbę nawet najbardziej skrupulatnym osobom. Na szczęście istnieje kilka sposobów na to, by ułatwić sobie zapanowanie nad cukrami.
Na pewno z pomocą przyjdą aplikacje na telefon i strony internetowe dla diabetyków z wyliczonymi wymiennikami poszczególnych dań lub produktów.
Jeżeli świętowanie odbywa się w naszym domu i sami przygotowujemy potrawy to możemy na spokojnie przeliczyć przygotowane pyszności. Zajmie to trochę czasu, ale jeżeli są to przepisy, z których często korzystacie to raz przeliczone przydadzą się na następną okazję.
Aby uniknąć późniejszych hiperglikemii warto nałożyć na talerz określone porcje dań, których chcemy spróbować, wcześniej podać insulinę i powoli konsumować. Nie nakładajmy sobie więcej niż planowaliśmy na początku i zróbmy sobie przynajmniej godzinną przerwę zanim sięgniemy po np. ciasto.

Uwaga na bolusy!
Podczas Świąt dużą pomocą dla pompiarzy są bolusy złożone, które zapobiegną nocnym i porannym przecukrzeniom (w nocy metabolizm zwalnia). Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę zwiększenie bazy.
Uważajmy, by nie doprowadzić do nałożenia się wielu bolusów i w konsekwencji do ciężkiej hipoglikemii. Zachowajmy przynajmniej jedną godzinę odstępu między podaniem jednego i drugiego bolusa.
Ruszmy się w Święta!
Zdecydowanie dobrym pomysłem (nie tylko dla diabetyków) będzie rodzinny, zimowy spacer. Aktywność fizyczna uwrażliwia nas bardziej na działanie insuliny, dzięki czemu przy tak obfitych posiłkach możemy uchronić się przed hiperglikemią. Pamiętajmy, by wziąć ze sobą na wszelki wypadek glukozę lub cukier.

Z % nie ma żartów
Aby zapewnić sobie bezpieczną zabawę w sylwestrową noc, każdy pełnoletni diabetyk planujący picie napojów alkoholowych powinien zwrócić uwagę na ich rodzaj i ilość oraz odpowiednio się do tego przygotować.
Z alkoholu nigdy nie wyliczamy WBT, tylko WW (bolus prosty). Jeżeli jest to alkohol wysokoprocentowy, który nie zawiera w sobie WW, należy wziąć pod uwagę napój, którym go popijamy (również w przypadku mieszanego drinka). Na pewno nie można pić alkoholu na pusty żołądek – dla osoby z cukrzycą mieszany posiłek (z WW i WBT) spożyty przed imprezą i w jej trakcie to konieczne zabezpieczenie przed hipoglikemią.
Jeżeli pijemy alkohol, który zawiera WW (np. piwo) w małej ilości, to podniesie nam on poziom cukru we krwi w ten sam sposób jakbyśmy coś zjedli. Jednak, gdy wypijemy dużo alkoholu (z WW lub bez – przede wszystkim uważać trzeba na alkohol wysokoprocentowy) do akcji wkracza wątroba. „Zajęta” usuwaniem trucizny (alkoholu) z organizmu, zaniedbuje pozostałe swoje funkcje – w efekcie rozpad glikogenu w glukozę zostaje zatrzymany.
W tej sytuacji stężenie cukru we krwi się nie zwiększa, insulina zaczyna dominować i może dojść do hipoglikemii. Ponieważ alkohol osłabia nasze reakcje, możemy pomylić niedocukrzenie z „wyluzowaniem” po piciu.
Przy znacznym spadku cukru (zwłaszcza takim z utratą przytomności) jedynym ratunkiem jest dożylne podanie glukozy, dlatego należy natychmiast wezwać pogotowie! Dlaczego nie podajemy w tej sytuacji glukagonu? Zawartość pomarańczowego pudełka uratuje nas tylko wtedy, gdy wątroba nie jest zajęta innymi procesami (np. rozkładaniem alkoholu) i pod wypływem glukagonu uwolni dodatkowe zapasy glukozy (rozpad glikogenu).
Tendencja do hipoglikemii może się utrzymywać jeszcze przez całą noc oraz nawet następnego dnia, więc warto pomyśleć o obniżeniu bazy już w trakcie imprezy.

Dodatkowy osprzęt

Decydując się na świąteczne spotkanie lub sylwestrową imprezę poza domem koniecznie należy wziąć ze sobą „pakiet awaryjny” – glukagon, dodatkową glukozę lub cukier. Osoby leczone pompą insulinową powinny zabrać: pen z insuliną krótko działającą i zestaw do zmiany wkłucia, a diabetycy na penach zaopatrzyć się w dodatkową insulinę.

Zmiana wkłucia
Gdy zakładamy nowe wkłucie istnieje duże prawdopodobieństwo, że np. zostanie zagięte, trafimy w naczynko albo w nerw. Dlatego dla bezpieczeństwa, aby uniknąć ciężkiej hiperglikemii nie powinno się zmieniać wkłucia np. tuż przed Wigilią czy zabawą sylwestrową (zwłaszcza, jeżeli wychodzimy). Jeżeli wkłucie zostanie uszkodzone, trudno będzie zbić cukier, szczególnie po zjedzeniu tłustych dań. Najlepiej zmienić zestaw dzień przed, by na spokojnie sprawdzić jego działanie i pozwolić mu się zaadaptować.
Koniecznie zaplanujmy miejsce wkłucia na Sylwestra – aby mieć do niego łatwy dostęp i jednocześnie go nie eksponować (np. by uniknąć przypadkowego wyrwania w tańcu).

Pomyśl o przyszłym roku
Warto wykonać zapisy wyników, bolusów, tego co zjedliśmy i wyciągnąć wnioski na kolejny rok by łatwiej i skuteczniej kontrolować glikemię.

Mam nadzieję, że Wasze Święta Bożego Narodzenia i sylwestrowa noc będą udane i bez „słodkich” kłopotów!

Weronika Kowalska

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Trzymaj poziom w Święta i Sylwestra”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Szugarfrik cukrzyca

Cukrzyca – słowo budzące niepokój nawet u tych, którzy nie mieli z nią bezpośredniej styczności. To choroba, która dotyka prawie 3 miliony Polaków z czego część nawet nie wie, że choruje. Jak z nią walczyć? Czy prowadzenie dotychczasowego życia z cukrzycą jest możliwe? I w końcu – jaka dieta jest wskazana dla wszystkich, którzy muszą zmagać się z chorobą?

Na wszystkie te pytania jest odpowiedź i znajdziesz ją właśnie u nas! Stworzyliśmy portal oraz magazyn, które są prawdziwymi kompendiami wiedzy nie tylko dla diabetyków (zarówno tych którzy chorują na najbardziej powszechną cukrzycę typu 2, typu 1, jak i dla tych z innymi typami) , ale również ich rodzin, lekarzy, edukatorów oraz wszystkich innych osób, które chcą znaleźć wartościowe informacje w sprawdzonym miejscu!

Szugarfrik – wiedza i nie tylko
Naszą misją jest przede wszystkim przekazywanie wiedzy dotyczącej choroby, jaką jest cukrzyca, jej objawów i powikłań, sposobów radzenia sobie z nią i nie tylko. Pokazujemy najlepsze diety, wskazujemy najnowsze osiągnięcia medycyny i dostarczamy świeże aktualności, które z pewnością zainteresują wszystkich diabetyków.

Jednak wiedza to nie wszystko – zadbamy również o dobry humor każdego kto odwiedzi naszą stronę albo otworzy magazyn, opowiemy historie innych diabetyków – zarówno tych znanych, jak i zupełne zwyczajnych, a także porozmawiamy o sporcie czy kulturze. Oczywiście ważnym miejscem w naszym magazynie jest rubryka, której tematyką jest dieta osób zmagających się z cukrzycą – dzięki niej dowiecie się jak przygotowywać dania, które będą nie tylko zdrowe, ale też smaczne. Jednym słowem – wszystko w jednym miejscu!

Na stronie znajdziesz nie tylko nowinki, ale również cofniesz się do informacji sprzed jakiegoś czasu – wszystko dzięki naszemu bogatemu archiwum!

Dlaczego warto nas czytać?
Przede wszystkim z powodu naszej dużej wiedzy oraz chęci przekazywania wyłącznie sprawdzonych i w stu procentach wartościowych informacji. Jesteśmy pozytywnymi ludźmi i dlatego chcemy zaszczepiać w Czytelnikach pozytywną energię, jednocześnie informując o tym, co ważne. Posiadamy wiele lat doświadczenia w tej dziedzinie, cukrzyca nie ma przed nami tajemnic i jesteśmy przekonani, że nie jest końcem świata – o tym chcemy przekonywać diabetyków na każdym kroku.

Bo cukrzyca jest chorobą, z którą można spokojnie żyć ciesząc się pełnią życia, mimo że odpowiednia dieta jest ważnym elementem leczenia (w cukrzycy typu 2) i samokontroli. Wystarczy ją poznać, znaleźć własne sposoby na radzenie sobie z ograniczeniami, jakie narzuca i nie myśleć o cukrzycy jako o czymś, co zakłóca codzienność.