Dieta przeciw depresji


Jedzenie nie tylko dostarcza nam energii czy wpływa na poziom cukru w krwi. To, co jadamy może też pogarszać lub poprawiać nam humor

Jak to się dzieje, że dieta wpływa na nastrój? Na to pytanie dietetycy odpowiadają tak: układ nerwowy, a przede wszystkim mózg zużywa aż jedną piątą dziennej porcji składników odżywczych. Gdy ich nie dostają nie funkcjonują prawidłowo. Na przykład organizm wydziela mniej serotoniny i dopaminy. Serotonina jest m.in. odpowiedzialna za nasz dobry nastrój, podwyższony poziom dopaminy, poprawia samopoczucie. Kiedy jest ich w naszym organizmie za mało, możemy czuć się przybici, zmęczeni.

Serotonina przeciw depresji
Serotonina działa antydepresyjnie, a także odpowiada za przystosowanie organizmu do zmian dobowych oraz związanych z porami roku. Najwięcej wydziela się jej w ciągu dnia, gdy przebywamy na słońcu lub w jasnych pomieszczeniach. W jej produkcji uczestniczą aminokwas zwany tryptofanem, witamina B6, witamina C (kwas askorbinowy) oraz magnez. Gdzie ich szukać?
Tryptofan w sporych ilościach występuje m.in. w spirulinie, mleku i produktach mlecznych (jogurt, kefir, maślanka), warzywach strączkowych (fasola, groch, soczewica, soja), mięsie, zwłaszcza w drobiu, oraz w rybach zwłaszcza morskich (np. dorszu, łososiu). Przyzwoitą porcją tryptofanu mogą poszczycić się pestki dyni, słonecznika, sezamu, migdały. Szybciej się wchłania w towarzystwie węglowodanów złożonych. Znajdziemy je w kaszach, w ciemnym pieczywie, ryżu niełuskanym, ciemnych makaronach, warzywach.

Witamina B6 poprawi humor
W mięsie, orzechach, pełnoziarnistych produktach zbożowych, a także jajach występuje kolejny składnik potrzebny do produkcji serotoniny, czyli… witamina B6. Sporo mają jej w sobie owoce morza, krewetki, małże, chude podroby, owsiane produkty pełnoziarniste, drożdże, warzywa strączkowe zielone, awokado, grzyby i produkty mleczne. Inną potrzebną do syntezy serotoniny witaminą jest witamina C, zwana też kwasem askrobiowym. Zawierają ją w sobie w dużych ilościach owoce dzikiej róży, papryka, natka pietruszki, brukselka, brokuły i kalarepa szpinak, cykoria, sałata, pomidory, rokitnik zwyczajny i ziele pokrzywy. W owocach dzikiej róży, w 100 g produktu jest od 250 do 800 mg kwasu askorbinowego, co stanowi kilka, a nawet kilkanaście razy powieloną średnią dzienną dawkę tej substancji dla dorosłego człowieka. Osoby chore na cukrzycę powinny przyjmować jej 2 mg na kilogram masy ciała, bo reguluje ona też stężenie glukozy we krwi, hamuje odkładanie się cholesterolu w ścianach naczyń krwionośnych, przyspiesza spalanie tłuszczów.

Uzupełniaj magnez!
Ostatnim „udziałowcem” w produkcji serotoniny jest magnez. Znajdziemy go między innymi w orzechach, pestkach dyni, nasionach roślin strączkowych, koperku, natce pietruszki, kakao.
Warto pamiętać, że już po 3-minutowym stresie organizm zużywa tyle magnezu, ile normalnie wystarcza na cały dzień.
Zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych wynosi 300‒400 mg na dobę. Niedobór magnezu powoduje nie tylko obniżenie nastroju, ale też m.in.: skurcze, uczucie odrętwienia i mrowienia, drżenie mięśni, nadmierną potliwość, ataki migreny, nadmierne wypadanie włosów.

Dopamina
Do produkcji dopaminy niezbędna jest substancja o nazwie fenyloalanina. Organizm nie wytwarza jej sam, musi więc być dostarczana z pożywieniem.
Fenyloalanina znajduje się m.in. w mięsie, wędlinach, drobiu, rybach, mleku i produktach mlecznych, suchych nasionach strączkowych – czyli tych produktach, które dostarczają dużo białka.
Chociaż fenyloalanina uczestniczy nie tylko w produkcji dopaminy, ale też adrenaliny, i noradrenaliny (neuroprzekaźniki kontrolujące sposób postrzegania i interakcji z otoczeniem). Stosuje się ją do leczenia wszelkich zaburzeń mózgowych (przenika przez barierę krew – mózg), kontroli symptomów depresji oraz przy chronicznych bólach, Fenyloalanina poprawia koncentrację i pamięć, i może służyć do tłumienia łaknienia, ma też drugą stronę medalu. Jej nadmiar powoduję spadek poziomu serotoniny — „hormonu szczęścia” i pogorszenie pracy układu nerwowego.
Oprócz walki z hiperglikemią jest jeszcze jeden powód, by unikać łakoci. Ogłupiają, jeśli zawierają fruktozę. Zmienia ona aktywność mózgu pogarszając koncentrację. Działa tak, bo zakłóca komunikację między komórkami nerwowymi w mózgu, sprzyja gromadzeniu się w nim toksycznych substancji, co blokuje wydzielanie serotoniny i dopaminy.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Dieta przeciw depresji”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Szugarfrik cukrzyca

Cukrzyca – słowo budzące niepokój nawet u tych, którzy nie mieli z nią bezpośredniej styczności. To choroba, która dotyka prawie 3 miliony Polaków z czego część nawet nie wie, że choruje. Jak z nią walczyć? Czy prowadzenie dotychczasowego życia z cukrzycą jest możliwe? I w końcu – jaka dieta jest wskazana dla wszystkich, którzy muszą zmagać się z chorobą?

Na wszystkie te pytania jest odpowiedź i znajdziesz ją właśnie u nas! Stworzyliśmy portal oraz magazyn, które są prawdziwymi kompendiami wiedzy nie tylko dla diabetyków (zarówno tych którzy chorują na najbardziej powszechną cukrzycę typu 2, typu 1, jak i dla tych z innymi typami) , ale również ich rodzin, lekarzy, edukatorów oraz wszystkich innych osób, które chcą znaleźć wartościowe informacje w sprawdzonym miejscu!

Szugarfrik – wiedza i nie tylko
Naszą misją jest przede wszystkim przekazywanie wiedzy dotyczącej choroby, jaką jest cukrzyca, jej objawów i powikłań, sposobów radzenia sobie z nią i nie tylko. Pokazujemy najlepsze diety, wskazujemy najnowsze osiągnięcia medycyny i dostarczamy świeże aktualności, które z pewnością zainteresują wszystkich diabetyków.

Jednak wiedza to nie wszystko – zadbamy również o dobry humor każdego kto odwiedzi naszą stronę albo otworzy magazyn, opowiemy historie innych diabetyków – zarówno tych znanych, jak i zupełne zwyczajnych, a także porozmawiamy o sporcie czy kulturze. Oczywiście ważnym miejscem w naszym magazynie jest rubryka, której tematyką jest dieta osób zmagających się z cukrzycą – dzięki niej dowiecie się jak przygotowywać dania, które będą nie tylko zdrowe, ale też smaczne. Jednym słowem – wszystko w jednym miejscu!

Na stronie znajdziesz nie tylko nowinki, ale również cofniesz się do informacji sprzed jakiegoś czasu – wszystko dzięki naszemu bogatemu archiwum!

Dlaczego warto nas czytać?
Przede wszystkim z powodu naszej dużej wiedzy oraz chęci przekazywania wyłącznie sprawdzonych i w stu procentach wartościowych informacji. Jesteśmy pozytywnymi ludźmi i dlatego chcemy zaszczepiać w Czytelnikach pozytywną energię, jednocześnie informując o tym, co ważne. Posiadamy wiele lat doświadczenia w tej dziedzinie, cukrzyca nie ma przed nami tajemnic i jesteśmy przekonani, że nie jest końcem świata – o tym chcemy przekonywać diabetyków na każdym kroku.

Bo cukrzyca jest chorobą, z którą można spokojnie żyć ciesząc się pełnią życia, mimo że odpowiednia dieta jest ważnym elementem leczenia (w cukrzycy typu 2) i samokontroli. Wystarczy ją poznać, znaleźć własne sposoby na radzenie sobie z ograniczeniami, jakie narzuca i nie myśleć o cukrzycy jako o czymś, co zakłóca codzienność.