Garść witamin


Witaminy – a po co mi one?
Dodatkowe suplementowanie nie byłoby potrzebne, gdybyśmy odżywiali się zdrowo, z zachowaniem odpowiednich ilości i proporcji, nie siedzieli dzień w dzień 8 godzin w biurze, do którego nie dociera światło słoneczne, nie brali leków, które z jednej strony ratują życie, ale niestety mogą mieć też działanie niepożądane
Na niedobór niektórych witamin diabetycy są szczególnie narażeni, ze względu na specyfikę choroby czy stosowane leki.

Witamina B12
Na początek weźmy pod lupę witaminę B12. Minęło już pół wieku, odkąd opublikowano pierwsze badania wskazujące na to, że lek metformina obniżający glikemię, niestety powoduje też niedobory witaminy B12. Oprócz osób stosujących metforminę na braki tej witaminy narażone są osoby starsze i na diecie wegańskiej (rośliny nie stanowią źródła wit. B12). Trwający dłużej niedobór, może prowadzić do nieodwracalnych zmian m.in. do niedokrwistości, upośledzenia pamięci, depresji, zaników pamięci czy nasilać zmiany związane z neuropatią cukrzycową.

Witamina D
Dostarczamy ją w diecie, ale ważnym jej źródłem jest synteza przez skórę przy udziale promieni słonecznych. Ani nasze położenie geograficzne, ani współczesny tryb życia nie sprzyjają syntezowaniu wit. D – z badań wynika, że aż 90% Polaków ma jej niedobór, przy czym większość z nich to osoby z cukrzycą. Przyczyną niedoborów może być otyłość (wit. odkłada się w tkance tłuszczowej, dlatego takie osoby mają większe zapotrzebowanie), wiek (po 65. roku życia zdolność syntezy tej witaminy przez skórę prawie całkiem zanika) i stosowanie leków steroidowych. Aby zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę wit. D trzeba przebywać na słońcu codziennie przez min. 15 min (bez stosowania kremu z filtrem).

Witamina K
W ostatnich latach opublikowano badania, które wskazują na związek między spożyciem witaminy K a wrażliwością na insulinę. W badaniu przeprowadzonym na prawie 3000 osób stwierdzono, że wysokie spożycie wit. K poprawia insulinowrażliwość i kontrolę glikemii. Z kolei badanie przeprowadzone w Danii w którym wzięło udział 40 tys. osób dowiodło, że podawanie wit. K zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Witamina C
Badania kliniczne pokazują, że ma ona właściwości obniżające poziom cukru we krwi, a także zwiększa insulinowrażliwość. Ponadto potrafi opóźniać uszkodzenia komórek beta trzustki u osób w pierwszych fazach cukrzycy typu 1.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Garść witamin”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *