Dieta cukrzycowa nie istnieje!


Chorujesz na cukrzycę typu 2 i szukasz praktycznych informacji na temat diety? Musisz przyjąć do wiadomości, że dieta cukrzycowa nie istnieje
Kto chce mieć lepsze wyniki, powinien zdrowo się odżywiać, wyeliminować złe zwyczaje żywieniowe i zmienić sposób myślenia o jedzeniu – twierdzą zgodnie lekarze, naukowcy i dietetycy. Łatwo powiedzieć. Trudniej wykonać? Niekoniecznie. Podpowiadamy, jak zacząć dbać o zdrowie poprzez jedzenie.
Krok pierwszy. Daj sobie dwa tygodnie na obserwację wpływu konkretnych produktów spożywczych na twoją glikemię. Gdy poznasz siebie łatwiej będzie ci trzymać cukier w ryzach. Zrób zieloną, czerwoną i czarną listę produktów spożywczych patrząc na indeks glikemiczny (IG) potraw. Dlaczego jest to ważne? – Produkty o niskim IG nie powodują nagłego wzrostu poziomu glukozy w krwi – mówi Aldona Baranowska, psychodietetyk. – Przypomnę, że indeks glikemiczny produktów żywnościowych to nic innego, jak informacja o tym, z jaką szybkością wzrasta poziom cukru po spożyciu danego produktu. Niski IG oznacza, że wzrost ten jest powolny, wysoki – że szybki. Osoby mające cukrzycę mogą jeść bez ograniczeń produkty o niskim i średnim IG. Natomiast te o wysokim IG powinny być ograniczone. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ktoś się odchudza. Wtedy należy zmniejszyć również ilość produktów o średnim IG. Produkty o niskim indeksie glikemicznym to m.in. jaja, wołowina, przyprawy, migdały, orzechy, zarodki pszenne, ogórek, kalafior, szpinak, papryka, kapusta.

W kuchni
O czym warto pamiętać przygotowując posiłek dla osoby z cukrzycą typu 2? Po pierwsze „wbijamy” sobie do głowy, że bardziej korzystne dla poziomu cukru we krwi jest łączenie w posiłku produktów, które są źródłem różnych makroskładników (białek, tłuszczów, węglowodanów i błonnika). Niech w Twojej kuchni lub na firmowym biurku zawsze stoi talerz z pokrojonymi w paseczki lub plasterki warzywami. Najzdrowsze dla diabetyka są te w kolorze zielonym. Pij wodę mineralną. Dobrą opcją będzie alkaiczna, czyli taka o pH powyżej 7,5. Np. Święcicki Zdrój (pH 8,3) czy „Mama i ja” (pH 7,6). Jest wskazana w cukrzycy, gdyż pomaga utrzymywać odpowiednie pH organizmu. Niektóre badania wskazują nawet, że picie wody alkalicznej poprawia pracę trzustki, dzięki czemu można zmniejszyć dawki insuliny. Zamiast smażyć mięso, gotuj je i piecz. Pamiętaj, że pomijanie śniadań to jeden z największych grzechów żywieniowych. Brak pierwszego posiłku skutkuje tym, że wieczorem wzrasta apetyt.

Przy sklepowej półce
Kto je często mięso, powinien wiedzieć, że najlepsze dla naszego zdrowia jest wołowe i indycze. Pierwsze góruje nad wieprzowym pod względem zawartości białka, ważnej dla diabetyków witaminy B12 oraz cynku, który wspiera układ odpornościowy. Indycze w porównaniu z kurzym ma więcej białka, żelaza, cynku, witamin B2 oraz B12 oraz mniej tłuszczu i kalorii. Warto wiedzieć też, że po ostatnich doniesieniach o odkryciu związku pomiędzy jedzeniem mięsa czerwonego a występowaniem chorób nowotworowych naukowcy ustalili, że bezpieczna jego porcja to nie więcej niż pół kilograma tygodniowo. Ogranicz jedzenie wędlin. Wiele z nich ma w sobie wrogi dla diabetyka syrop glukozowo-fruktozowy. Co dalej? Ryba rybie nierówna. Unikamy pangi z wietnamskich hodowli, chińskich tilapii i ryby maślanej. Pytasz czy diabetyk może jeść jaja, które jak wiadomo, mają w sobie sporo cholesterolu? Moja odpowiedź brzmi: tak. Badania nie pozostawiają wątpliwości. Spożywanie cholesterolu pokarmowego nie powoduje znacznego wzrostu stężenia cholesterolu we krwi. Większy wpływ ma spożywanie zbyt dużej ilości cukrów prostych, oczyszczonych produktów zbożowych i jakość spożywanych kwasów tłuszczowych.

Przy straganie
Najnowsze badania dowodzą, że bardzo dobrym źródłem białka dla osób z cukrzycą są rośliny strączkowe – soja, fasola, soczewica, groch, cieciorka, ciemny ryż i kasze. Którą wybrać? Najlepsza dla osób chorych na cukrzycę jest kasza gryczana – w porównaniu z jaglaną ma więcej błonnika, substancji odżywczych i witamin. W dodatku ta druga zawiera w sobie składniki antyodżywcze utrudniające przyswajanie jodu. Dlatego diabetycy z niedoczynnością tarczycy powinni ograniczyć jej jedzenie. Warto wiedzieć też, że zarówno kasza pęczak jak i perłowa wytwarzane są z jęczmienia. Różni je tylko stopień oczyszczenia. Pierwsza ma w sobie więcej błonnika i witaminy B3, Druga jest bogatsza w żelazo i witaminę E. Uważaj na kaszę kuskus. Kiedyś była to gruba pozostałość z mielenia pszenicy, współczesna jest wytwarzana z mąki pszenicznej i wody. Sięgasz po mąkę, pamiętaj, że te o najniższym typie mają bardzo mało witamin i składników mineralnych.

Warzywa? Owoce?
Najlepszym wyborem zawsze będą owoce jagodowe: czarna porzeczka, borówka amerykańska, czarny bez. W badaniach naukowych wykazano, że większa częstotliwość spożywania innych owoców w grupie osób z cukrzycą typu 2 wiąże się z większym spożyciem węglowodanów prostych odpowiedzialnych za większość incydentów hiperglikemii. Dietetycy radzą jeść owoce z dodatkiem jednej lub dwóch łyżek płatków owsianych czy otrąb z owsa. Dzięki temu cukier znacznie wolniej dostanie się do krwiobiegu. W doświadczeniach naukowych stwierdzono, że podawanie glukozy (cukru prostego) razem z błonnikiem z owsa nie powoduje gwałtownego podniesienia poziomu cukru we krwi. Do codziennej diety włącz 5 orzechów lub migdałów albo garść nasion słonecznika. Zawierają dobroczynne kwasy tłuszczowe i magnez, który zwiększa zdolność tolerancji glukozy. Staraj się jeść pół kilograma warzyw dziennie. Jak najczęściej wybieraj fasolkę szparagową, świeże ogórki, zielony groszek, seler, rzepę, pory, świeże kiełki z nasion lucerny. Dowiedziono, że produkty te mogą obniżać poziom cukru w krwi.

Adrianna Maciejczyk

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Dieta cukrzycowa nie istnieje!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Szugarfrik cukrzyca

Cukrzyca – słowo budzące niepokój nawet u tych, którzy nie mieli z nią bezpośredniej styczności. To choroba, która dotyka prawie 3 miliony Polaków z czego część nawet nie wie, że choruje. Jak z nią walczyć? Czy prowadzenie dotychczasowego życia z cukrzycą jest możliwe? I w końcu – jaka dieta jest wskazana dla wszystkich, którzy muszą zmagać się z chorobą?

Na wszystkie te pytania jest odpowiedź i znajdziesz ją właśnie u nas! Stworzyliśmy portal oraz magazyn, które są prawdziwymi kompendiami wiedzy nie tylko dla diabetyków (zarówno tych którzy chorują na najbardziej powszechną cukrzycę typu 2, typu 1, jak i dla tych z innymi typami) , ale również ich rodzin, lekarzy, edukatorów oraz wszystkich innych osób, które chcą znaleźć wartościowe informacje w sprawdzonym miejscu!

Szugarfrik – wiedza i nie tylko
Naszą misją jest przede wszystkim przekazywanie wiedzy dotyczącej choroby, jaką jest cukrzyca, jej objawów i powikłań, sposobów radzenia sobie z nią i nie tylko. Pokazujemy najlepsze diety, wskazujemy najnowsze osiągnięcia medycyny i dostarczamy świeże aktualności, które z pewnością zainteresują wszystkich diabetyków.

Jednak wiedza to nie wszystko – zadbamy również o dobry humor każdego kto odwiedzi naszą stronę albo otworzy magazyn, opowiemy historie innych diabetyków – zarówno tych znanych, jak i zupełne zwyczajnych, a także porozmawiamy o sporcie czy kulturze. Oczywiście ważnym miejscem w naszym magazynie jest rubryka, której tematyką jest dieta osób zmagających się z cukrzycą – dzięki niej dowiecie się jak przygotowywać dania, które będą nie tylko zdrowe, ale też smaczne. Jednym słowem – wszystko w jednym miejscu!

Na stronie znajdziesz nie tylko nowinki, ale również cofniesz się do informacji sprzed jakiegoś czasu – wszystko dzięki naszemu bogatemu archiwum!

Dlaczego warto nas czytać?
Przede wszystkim z powodu naszej dużej wiedzy oraz chęci przekazywania wyłącznie sprawdzonych i w stu procentach wartościowych informacji. Jesteśmy pozytywnymi ludźmi i dlatego chcemy zaszczepiać w Czytelnikach pozytywną energię, jednocześnie informując o tym, co ważne. Posiadamy wiele lat doświadczenia w tej dziedzinie, cukrzyca nie ma przed nami tajemnic i jesteśmy przekonani, że nie jest końcem świata – o tym chcemy przekonywać diabetyków na każdym kroku.

Bo cukrzyca jest chorobą, z którą można spokojnie żyć ciesząc się pełnią życia, mimo że odpowiednia dieta jest ważnym elementem leczenia (w cukrzycy typu 2) i samokontroli. Wystarczy ją poznać, znaleźć własne sposoby na radzenie sobie z ograniczeniami, jakie narzuca i nie myśleć o cukrzycy jako o czymś, co zakłóca codzienność.