Serce w potrzebie


Nie chcemy nikogo straszyć, ale… mimo iż diabetycy coraz bardziej troszczą się o siebie, aż 70% zgonów wśród osób z cukrzycą spowodowanych jest przez choroby sercowo-naczyniowe. Jak to możliwe? Nie dbacie o swoje serca – odpowiadają lekarze. Co robić, by to zmienić?
Cukrzyca oraz schorzenia serca i naczyń krwionośnych są ze sobą ściśle powiązane. Jak pokazują badania każdy diabetyk w ciągu swojego życia spotka się z różnego rodzaju kłopotami związanymi z funkcjonowaniem układu krążenia – mówi Marta Kalmas, internistka z centrum Medax. – Kto chce ich uniknąć powinien solidnie dbać o siebie, mądrze jeść, więcej się ruszać, unikać stresu i rzucić palenie. Z badań wynika, że taka modyfikacja stylu życia pozwala obniżyć ryzyko choroby o 30% – dodaje lekarka. Łatwo mówić?
– Zacznijmy od małych kroków. Na początek ograniczmy spożywanie soli i tłuszczu pochodzenia zwierzęcego – radzi Daria Domańska – Senderowska, dietetyk, wykładowca Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. – Sól zatrzymuje wodę w organizmie, prowokuje naczynia krwionośne do obkurczania się, przez co wpływa na rozwój nadciśnienia. Nadmiar soli w diecie to najczęstsza przyczyna nadciśnienia u kobiet przed czterdziestką. Bezpieczna porcja to płaska łyżeczka na dobę, którą łatwo dostarczamy wraz z codzienną porcją chleba i potrawami gotowanymi. Tymczasem spożywamy jej 4‒5 razy więcej niż powinniśmy, bo nie zwracamy uwagi na to, że jest ona również obecna w maśle, żółtych serach, wędlinach, warzywach konserwowych, gotowych daniach, sosach i mieszankach przypraw – dodaje ekspertka.

Czytaj etykiety
Chcesz ograniczyć jedzenie soli? Na opakowaniach produktów spożywczych znajdują się informacje o zawartości soli. Wybieraj te, które soli mają mniej. Staraj się zastępować ją ziołami. Słonawy smak mają np. bazylia, estragon, tymianek, majeranek czy oregano.Zmień też nieco jadłospis: twarożek zamiast sera żółtego, groszek konserwowy zastąp mrożonym, a wędliny – mięsem pieczonym. Przy okazji ogranicz tłuszcze nasycone w menu. To takie ważne? Oczywiście. Za dużo nasyconych tłuszczy w diecie powoduje wzrost wagi i przyczynia się do podniesienia poziomu cholesterolu we krwi. Do jakich wartości powinniśmy dążyć?
– Cholesterol całkowity u diabetyka nie powinien być wyższy niż 180 mg/dl – tłumaczy Marta Kalmas, internistka z centrum Medax. – Ważny jest jednak nie tylko ten wskaźnik, ale również proporcje między odmianami (frakcjami) HDL i LDL. Ten drugi – nazywany potocznie złym, bo jest odpowiedzialny za zwężanie się tętnic od środka, a wtedy krew płynie szybciej, jej ciśnienie podnosi się i rośnie ryzyko miażdżycy, zawału i udaru – nie powinien przekraczać 125 mg/dl. Zaś jeśli chodzi o HDL, to zaleca się, by wyniósł co najmniej 50 mg/dl. Jest on niezbędny do tego, by wychwytywać z krwi cząsteczki cholesterolu LDL i przenosić ich nadmiar do wątroby.
Jak zmodyfikować dietę, aby obniżyć poziom złego cholesterolu? Jedz codziennie pół kilograma warzyw i owoce jagodowe, dwa razy w tygodniu spożywaj ryby, czosnek. Nie jedz więcej mięsa niż pół kilograma w ciągu tygodnia, wybieraj produkty zbożowe pełnoziarniste, zamiast pszennych – radzą eksperci od zdrowego żywienia. Wyeliminuj z diety ciasta i tłuste przetwory mleczne. Nikomu do szczęścia nie są potrzebne słodycze. Sprawdzona metoda, aby pozbyć się ich z menu brzmi: zanim weźmiesz pierwszy kęs, pomyśl o tym, ile trzeba ćwiczyć, aby spalić tyle kalorii, ile masz zamiar właśnie sobie dostarczyć. Dietetycy policzyli, że chcąc pozbyć się kalorii dostarczonych z pączka trzeba trenować na siłowni półtorej godziny. Pij więcej wody! Według Amerykańskiego Stowarzyszenia ds. Chorób Serca sprawia ona, że sercu łatwiej jest pompować krew przez naczynia krwionośne i mięśnie, usuwając nagromadzone toksyny. Jeśli masz nadwagę zacznij z nią walczyć. Wśród osób ważących ponad normę, ze wskaźnikiem masy ciała (BMI) 30 i więcej, odsetek cierpiących na nadciśnienie wynosi ponad 42%, podczas gdy w grupie osób ważących prawidłowo – nieco powyżej 15%. U młodych, otyłych mężczyzn ryzyko zawału wzrasta dwukrotnie, u kobiet prawie trzykrotnie. Jest czym się martwić. Statystyki mówią, że na pięć zawałów czterem można byłoby zapobiec.

Ruszaj się!
Fakty są takie, że wysokie stężenie cukru we krwi przyspiesza zmiany miażdżycowe w średnich i dużych tętnicach. Dlatego osoby chore na cukrzycę mogą wcześniej niż inne zapadać na chorobę niedokrwienną mózgu i serca. Bardziej są narażone na zawał i udar. Chcesz tego uniknąć, prowadź aktywny tryb życia. Ruch służy sercu.
– Bezpośredni wpływ wysiłku fizycznego na mięsień sercowy i na zmniejszenie ryzyka chorób układu sercowo–naczyniowego polega na zwolnieniu akcji serca, co zmniejsza ryzyko groźnych arytmii komorowych tłumaczy Ewa Naruk, kardiolog. – W dalszej perspektywie następuje zwolnienie tętna. Średnia spoczynkowa częstość serca u osoby dorosłej wynosi 72 uderzenia na minutę. U osób trenujących przyjmuje ona wartości poniżej 60 uderzeń na minutę. Zwolnienie spoczynkowej częstości skurczów serca następuje po 8‒10 tygodniach treningu. Ponadto u systematycznie trenujących obserwuje się też wzrost objętości i masy mięśnia sercowego. Silny mięsień pracuje wydajniej. To nie wszystko. Wraz ze wzrostem wydolności fizycznej wzrasta również objętość krwi, dzięki czemu organizm dostaje więcej tlenu, normalizuje się ciśnienie krwi.
Diabetyk powinien kontrolować je raz na miesiąc. U chorych na cukrzycę typu 2 nadciśnienie występuje dwa razy częściej niż u osób zdrowych. Zazwyczaj przebiega bezobjawowo. Nieleczone może prowadzić do zawału serca, udaru mózgu, a także nefropatii i retinopatii cukrzycowej. Objawy, które mogą sugerować nadciśnienie to: bóle i zawroty głowy, zaburzenia widzenia, szumy uszne, uczucie kołatania serca, kłopoty ze snem. Najlepiej mierzyć ciśnienie rano aparatem na ramię, a najbardziej miarodajne pomiary to te wykonywane w domu, w ciszy. Po 5 minutach odpoczynku i pół godziny od wypicia ostatniej kawy. Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego docelowa wartość ciśnienia tętniczego dla cukrzyków, to ciśnienie skurczowe < 140 mm Hg, a rozkurczowe 80–85 mm Hg. Jak ćwiczyć dla serca? Zaplanuj regularne treningi 3‒4 razy w tygodniu – radzą rehabilitanci. Jedna sesja powinna trwać 45‒60 minut. Zaczynamy od około 10-minutowej rozgrzewki, następnie przechodzimy do głównej części ćwiczeń. I tu mamy do wyboru marsz, nordic walking, nieforsowny bieg, jazdę na rowerze, treningowym lub stacjonarnym, taniec, pływanie, narty, ćwiczenia typu cardio. Unikamy wykonywania ćwiczeń siłowych, gdyż powodują podwyższenie wartości ciśnienia krwi.

Tags

You may also like...

0 thoughts on “Serce w potrzebie”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Szugarfrik cukrzyca

Cukrzyca – słowo budzące niepokój nawet u tych, którzy nie mieli z nią bezpośredniej styczności. To choroba, która dotyka prawie 3 miliony Polaków z czego część nawet nie wie, że choruje. Jak z nią walczyć? Czy prowadzenie dotychczasowego życia z cukrzycą jest możliwe? I w końcu – jaka dieta jest wskazana dla wszystkich, którzy muszą zmagać się z chorobą?

Na wszystkie te pytania jest odpowiedź i znajdziesz ją właśnie u nas! Stworzyliśmy portal oraz magazyn, które są prawdziwymi kompendiami wiedzy nie tylko dla diabetyków (zarówno tych którzy chorują na najbardziej powszechną cukrzycę typu 2, typu 1, jak i dla tych z innymi typami) , ale również ich rodzin, lekarzy, edukatorów oraz wszystkich innych osób, które chcą znaleźć wartościowe informacje w sprawdzonym miejscu!

Szugarfrik – wiedza i nie tylko
Naszą misją jest przede wszystkim przekazywanie wiedzy dotyczącej choroby, jaką jest cukrzyca, jej objawów i powikłań, sposobów radzenia sobie z nią i nie tylko. Pokazujemy najlepsze diety, wskazujemy najnowsze osiągnięcia medycyny i dostarczamy świeże aktualności, które z pewnością zainteresują wszystkich diabetyków.

Jednak wiedza to nie wszystko – zadbamy również o dobry humor każdego kto odwiedzi naszą stronę albo otworzy magazyn, opowiemy historie innych diabetyków – zarówno tych znanych, jak i zupełne zwyczajnych, a także porozmawiamy o sporcie czy kulturze. Oczywiście ważnym miejscem w naszym magazynie jest rubryka, której tematyką jest dieta osób zmagających się z cukrzycą – dzięki niej dowiecie się jak przygotowywać dania, które będą nie tylko zdrowe, ale też smaczne. Jednym słowem – wszystko w jednym miejscu!

Na stronie znajdziesz nie tylko nowinki, ale również cofniesz się do informacji sprzed jakiegoś czasu – wszystko dzięki naszemu bogatemu archiwum!

Dlaczego warto nas czytać?
Przede wszystkim z powodu naszej dużej wiedzy oraz chęci przekazywania wyłącznie sprawdzonych i w stu procentach wartościowych informacji. Jesteśmy pozytywnymi ludźmi i dlatego chcemy zaszczepiać w Czytelnikach pozytywną energię, jednocześnie informując o tym, co ważne. Posiadamy wiele lat doświadczenia w tej dziedzinie, cukrzyca nie ma przed nami tajemnic i jesteśmy przekonani, że nie jest końcem świata – o tym chcemy przekonywać diabetyków na każdym kroku.

Bo cukrzyca jest chorobą, z którą można spokojnie żyć ciesząc się pełnią życia, mimo że odpowiednia dieta jest ważnym elementem leczenia (w cukrzycy typu 2) i samokontroli. Wystarczy ją poznać, znaleźć własne sposoby na radzenie sobie z ograniczeniami, jakie narzuca i nie myśleć o cukrzycy jako o czymś, co zakłóca codzienność.